Omtrent slik vil den nye Helgelandspendelen se ut. Illustrasjon: Brødrene AA

Båt-kontrakt til 117 mill. i havn

Skrevet av Roger Marthinsen
20.09.2019 15:47 - OPPDATERT 20.09.2019 17:11

Den nye Helgelandspendelen bygges for å tåle tøffe forhold over Trænfjorden.

Nordland fylkeskommune har signert kontrakt med verftet Brødrene Aa på Hyen i Gloppen kommune, om bygging av den nye Helgelandspendelen. Verftet har nylig levert de to nye Nordlandsekspressen-båtene.

Kontrakten er på 117 millioner kroner, for båten som skal gå Helgelandspendelen-Trænaruten. Ny fylkesråd for samferdsel, Bent-Joacim Bentzen (Sp), gleder seg til å kunne sette båten i trafikk på Helgelandskysten.

Den nye Helgelandspendelen

Hurtigbåt med kapasitet til 193 passasjerer

Godskapasitet på 16 paller

Servicefart på 32 knop

– Det blir en solid og svært manøvreringsdyktig båt. Jeg ser fram til å kunne introdusere en splitter ny og topp moderne båt for befolkningen på Helgeland, sier Bentzen.

– Dette blir en båt som vil tåle de lokale værforholdene i større grad enn nåværende tilbud. Den bygges for å tåle en såkalt signifikant bølgehøyde på fire meter. Båten vil bli nokså lik de to nye båtene som utgjør Nordlandsekspressen, sier fylkesråden, som videre forteller at nykommer i båtflåten også vil være spekket med moderne teknologi.

– Den nye Helgelandspendelen vil bli ta i bruk det nyeste av teknologi. Vi legger stor vekt på både passasjerkomfort, universell utforming og gode fasiliteter for mannskapet. Helgelendingene vil garantert få en bedre reiseopplevelse og langt mindre fare for kanselleringer når båten innfases. Båten vil også redusere utslippene med 30 prosent, sammenlignet med dagens fartøy, noe som er viktig for det grønne skiftet, sier Bentzen.

 

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.