Rana kommune scorer best av alle kommuner i Nordland, i Forbrukerrådet-test.

Best i Nordland

Skrevet av Roger Marthinsen
11.02.2019 14:36

Rana kommer ut på topp i fylket, og 15. best i landet, i stor kommune-test.

Rana kommune er best i Nordland og 15. best i Norge, i Forbrukerrådets test av hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30.000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider. 

Forbrukerrådets resultater viser at ​Rana scorer best på helse, med 90 av 100 poeng. Innen tekniske tjenester oppnår kommunen 79 av 100 poeng. Barn og skole får 78 av 100, informasjonstjenester 61 av 100 mens man scorer forholdsvis dårlig innen pleie og omsorg, med 39 av 100.

Rana oppnår totalt 67,5 poeng, mens vinnerkommunen Nesset endte på 77,6 poeng. Landsgjennomsnittet er 51 poeng, mens snittet i Nordland er 44,7 poeng.

  • Rødøy ender på 5. plass i fylket og 124. plass i Norge, med 57,5 poeng. Kommunen scorer 53 innen barn og skole, 66 innen tekniske tjenester, 33 innen pleie og omsorg og 70 innen helse og 83 innen informasjon. Rødøy er ikke testet innen fritid og kultur, og sosiale tjenester.
  • Nesna havner på 16. plass i Nordland og 251. plass i Norge. Kommunen oppnår 27 på barn og skole, 62 på tekniske tjenester, 26 på pleie og omsorg, 80 på helse og 78 på informasjonstjenester. Nesna er ikke testet innen fritid og kultur, og sosiale tjenester.
  • Hemnes er nummer 33 i Nordland og 375 i landet. Kommunen har oppnådd 41 innen barn og skole, 53 i tekniske tjenester, 27 innen pleie og omsorg, 30 innen helse og 21 innen informasjonstjenester. Hemnes er ikke testet innen fritid og kultur, og sosiale tjenester.
  • Lurøy finner vi på 36. plass i Nordland og på 398. plass i landet. Lurøy scorer 34 på barn og skole, 60 på tekniske tjenester, 4 på pleie og omsorg, 35 på helse og 14 på informasjonstjenester. Lurøy er ikke testet innen fritid og kultur, og sosiale tjenester.
  • Træna kommer dårligst ut i Nordland, med en 44. plass, og helt nede på 420. plass av i alt 422 kommuner i landet. Træna scorer 62 på barn og skole, 5 på tekniske tjenester, 0 på pleie og omsorg, 0 på helse og 35 på informasjonstjenester. Træna er ikke testet innen fritid og kultur, og sosiale tjenester.
Forbrukerrådets test forteller altså hvor godt kommunene kommuniserer opplysninger om ulike tjenester og tilbud – og er ikke en test av kvaliteten på den faktiske tjenesten.

For å få et realistisk inntrykk av hvordan folk blir møtt, har Forbrukerrådets testmedarbeidere stilt spørsmål som om de var privatpersoner og søkt informasjon om skolefritidsordningen, byggesaksbehandling og muligheten for å få fast hjemmehjelp. Svarene ble vurdert etter hurtighet og relevans.

Samtlige 422 kommuner i Norge er testet ved at det er sendt tre separate e-poster, ringt to telefonsamtaler til hver kommune samt kommunes nettside er gjennomgått med mobil og stasjonær datamaskin, der man har lett etter 24 forskjellige informasjonselement.

Testen er utført i periode oktober 2018 til januar 2019.

 

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.