Marius sammen med tannlege Maren Sæterstad Kulseng og daglig leder og tannhelsesekretær Sofie Neshagen. Snart blir de flere. Foto: Hedda Hiller

I et inderlig ønske om å få jobbe i Norge, sendte Marius ut hele 89 eposter. Bare ett svar kom - fra Mo i Rana

Skrevet av Hedda Hiller
24.01.2021 07:00 - OPPDATERT 26.02.2021 11:36

Drømmen om Norge har blitt til eget tannlegekontor, og den enorme etterspørselen gjør at Marius Moldovanu må ansette stadig flere ved Nord tannklinikk.

Nord tannklinikk har opplevd overveldende pågang etter at de åpnet i desember 2017 med en tannlege og en tannhelsesekretær. Nå er de to tannleger, en tannpleier og en tannhelsesekretær, og planlegger nye ansettelser.

– Vi har hatt så stor pågang den siste halvdelen av 2020 at vi rett og slett bestemte oss for å stenge de to siste ukene i desember. Det er viktig at de ansatte får lov til å ta seg inn og, slik som de har stått på, sier Marius Moldovanu. 

Han snakker om Maren Sæterstad Kulseng og Sofie Neshagen som har vært ansatt i henholdsvis to år og et år ved tannklinikken. I tillegg er tannhelsesekretær Elise Einhaug i mammapermisjon. 

– Det har gått i 110, men det er klart vi er takknemlige for at folk ønsker å bruke oss. Vi ser at vi nok tenker litt annerledes. For oss handler tannhelseyrket om mer enn bare å sett inn en krone eller justere på en fylling. Vi har et ønske om å være mer
estetisk orientert. Vi ønsker å være best i vårt felt og vi bruker mye tid på å sørge for at vi holder oss oppdaterte på de nyeste behandlingene og det nyeste utstyret, sier Marius.

– Vi har blant annet investert i et moderne røntgenapparat, hvor pasientene selv før bildene opp på skjerm og på den måten involveres i behandlingen. Det gjør prosedyren tryggere og mer behagelig for pasienten. sier Maren. 

GODT RENOMME BLANT DE MED TANNLEGESKREKK

På Rana-orakelet "Spør om ka du vil Mo i Rana", er det ofte spørsmål om hvilke tannleger som anbefales, ikke minst til de med tannlegeskrekk. Da er det aller oftest Nord tannklinikk som blir nevnt i kommentarfeltet.

– Jeg tror det har med tålmodighet å gjøre. Vi tar oss tid til å snakke med hver enkelt pasient og sette oss inn i deres situasjon. Det gjør at de føler seg sett, sier Maren.

– Mange er skremte etter tidligere erfaringer, men dette går helt fint an å avhjelpe gjennom gode samtaler. Vi er også opptatt av at det skal være hyggelig å komme til oss, og at vi ikke skal fremstå som veldig kliniske. Vi bruker mørkeblå uniformer isteden for grønne eller hvite, og har investert i et renseapparat for å ta tannlegelukten i våre lokaler, som kan virke skremmende på mange, sier Marius.

[annonse]
– Og ikke minst er de utrolig dyktige tannleger. De er så flinke til å inkludere pasientene, roser Sofie sine kolleger.  

DRØMMEN OM NORGE

Marius kom fra Romania til Mo i Rana og Tannboden for 9 år siden. 

– Det var i Rana det startet for meg, og når ønsket om å starte egen klinikk kom, var det naturlig for meg å etablere den her. Vi bodde da i Gjøvik, hvor vi hadde holdt til i to år, men det ble aldri det samme som i Rana. Ranværingene er varme, imøtekommende og inkluderende på en helt annen måte, sier Marius. 

Da han var ferdig med utdannelsen i Romania, ønsket han ikke å få seg jobb der. Han opplevde landet som økonomisk og politisk ustabilt, og ville vekk.

– Drømmen var Norge, og jeg sendte 89 eposter til hele Norge for å få den realisert. Det eneste svaret kom fra Tannboden i Mo i Rana, og da ble det slik. Jeg flyttet hit, og to år etterpå kom kona mi etter. Nå har vi en datter på to år og et barn til på vei. De ønsker vi å oppdra her, sier Marius. 

PENDLET 50 MIL

Maren på sin side arbeidet i Trondheim da hun fikk tilbud om jobb fra Marius. 

– Det var en rimelig heftig pendlervei, så jeg var aldri i tvil. Ved Nord tannklinikk har jeg fått stabilitet, og får jobbe sammen med dyktige mennesker i et ungt og spennende miljø, sier Maren. 

Som et bilde på hvor hektisk 2020 har vært, forteller Marius at det er deres hittil sterkeste driftsår, på tross av korona, nedstenging i 1,5 måneder i vår og to uker ferie i desember. 

– Vi kan jo ikke klage på at vi har mye å gjøre. Det er vel det som kalles et luksusproblem. Vi er utrolig takknemlige overfor våre pasienter, sier Marius. 

De er glade for at de igjen kan holde åpent tilnærmet som normalt, med stenge smittevernsrutiner. 

– Det var trasig å ikke få hjelpe pasientene våre, når vi så inderlig ønsket det. Det måtte helt særlige tilfeller til for at vi kunne trå til akutt, sier Marius, som selv jobbet ti prosent under nedstengingen, mens de øvrige ansatte var permiterte, sier Marius og fortsetter:

– Vi kjente selvsagt på en usikkerhet og bekymring om hvordan fremtiden skulle bli. Vi er jo en liten bedrift. Samtidig er det en ny hverdag for alle, og vi tilpasser oss den. Vi skal ha fortsatt vekst og et sterkt fokus på våre pasienter. Vi ønsker ikke å være en butikk som teller pengene i kassa, vi skal være gode mennesker som er tilstede for pasientene våre. Da kommer veksten av seg selv!

Les mer om:

bypuls