Petr Fagereng (leder Mental Helse Rana), Ketil Sandberg (kasserer Mental Helse Rana) sammen med Maiken Teigen og Ann Kristin Øverdal fra Krafttak mot Ensomhet.

En hjertevarm strike fra Krafttak mot Ensomhet

Skrevet av Roger Marthinsen
17.01.2020 09:15 - OPPDATERT 24.01.2020 12:02

Ga overskuddet fra loppemarked til Mental Helse Rana. Gaven ble overrakt under Mental Helses bowlingkveld.

Se "Fem råd for økt livskvalitet og sterkere psykisk helse" lenger ned på siden

Krafttak mot Ensomhet dukket i går kveld opp i bowlinghallen med en – bokstavelig talt – stor sjekk til Mental Helse Rana. 

Pengegaven som ble overrakt var overskuddet fra Krafttak mot Ensomhets loppemarked, som ble holdt for noen dager siden.

Krafttak mot Ensomhet setter fokus på inkludering gjennom sosiale tiltak. Via sitt "loppis" støtter de opp om organisasjoner som bidrar til nettopp dette, og derfor valgte de denne gang å støtte Mental Helse Rana. 

– I en hverdag med sosiale medier, fritidsaktiviteter, hobbyer, familie og venner er det flere og flere som føler på ensomhet. Dette ønsker vi å gjøre noe med, og håper flere blir med å tar ett krafttak mot ensomheten, uttaler Mental Helse Rana, som oppfordrer folk til å ta initiativ til å invitere unge som gamle, til sosiale aktiviteter.

– Det enkle er ofte det beste, og det viktigste er at man møtes og har det hyggelig sammen. Vi starter med oss selv, og håper du gjør det samme! 

– Vi i Mental Helse Rana har stor sans for Krafttak mot Ensomhet. Et av hovedtipsene fra Helsedirektoratet for å øke livskvalitet og den psykiske helsen er å «Knytte Bånd». ​Mennesker er sosiale vesener, og vi trenger hverandre for å føle tilhørighet og mening. Noen trenger mange, noen trenger få, men alle trenger noen.  Å ha et nettverk av mennesker rundt oss, noen vi kan dele livet med og hente støtte fra, gjør at vi føler oss tryggere og gladere. Derfor er det viktig å knytte sosiale bånd til andre. Venner, kolleger, familie og lokalmiljø utgjør en slags grunnmur i livet, og den bør vedlikeholdes. Så vi håper Krafttak mot Ensomhet kan bre om seg, både i og utenfor Rana, uttaler Mental Helse Rana.

-----

Fem råd for økt livskvalitet og sterkere psykisk helse

Knytt bånd

[annonse]
Mennesker er sosiale vesener, og vi trenger hverandre for å føle tilhørighet og mening. Noen trenger mange, noen trenger få, men alle trenger noen.  

Å ha et nettverk av mennesker rundt oss, noen vi kan dele livet med og hente støtte fra, gjør at vi føler oss tryggere og gladere. Derfor er det viktig å knytte sosiale bånd til andre. Venner, kolleger, familie og lokalmiljø utgjør en slags grunnmur i livet, og den bør vedlikeholdes.

Tips: Hør om noen vil være med og gå en tur. Lag en avtale med en venn du ikke har sett på en stund. Besøk en venn eller slektning som er mye alene. Inviter noen på søndagsmiddag. Ring istedenfor å sende tekstmelding. Meld deg som frivillig. Det finnes mange lokale initiativ og organisasjoner. Bruk gjerne nettstedet frivillig.no.

Vær aktiv

Å være fysisk aktiv er godt for kroppen og gjør at du føler deg bra. Økt fysisk aktivitet betyr ikke at du må svette, investere i spesielle klær eller melde deg inn i et treningsstudio, men det er helsebringende om du klarer å "ta i så det svir" innimellom. De som er aktive sammen med andre, opplever at det sosiale bidrar til økt trivsel og godt humør. Utendørsaktiviteter gir frisk luft og sollys, og det kan redusere stress, øke energinivået og virke positivt både på livskvalitet og søvn.

Det er fint om du har en aktivitet eller flere som du virkelig har glede av, og som er en naturlig del av hverdagen din. Det kan også være mye glede og livskvalitet i alt fra å spille brettspill eller drive med håndarbeid, til å delta på et kurs.

Tips: Lag noen faste avtaler med deg selv og/eller andre. En fast kveldstur fungerer for mange. En litt lengre tur hver helg gir dagslys i den mørke årstiden. Pakk niste og termos og finn et konkret mål for turen. Plukk noen tips herfra: Treningsprogram på 30 dager. 

Vær oppmerksom

Øv deg på å være oppmerksom og legge merke til det som er rundt deg. Bruk øyne, ører og nesa aktivt. Å legge merke til noe vakkert eller uvanlig kan gi glede og en følelse av å være mer tilstede i livet. Se på omgivelsene rundt deg, hvordan naturen endrer seg, og legg merke til det fine ved mennesker du møter.

Tips: Ta en ny vei til jobben. Hvordan kjennes været mot ansiktet i dag? Lat som du går opp veien der du bor for første gang. Hva smaker egentlig dagens første kaffe?Ikke gjør alt mulig annet samtidig – kjenn etter! Hvordan er det å pusse tennene med motsatt hånd?

Fortsett å lære

Å lære seg nye ting gir glede og stolthet. De som fortsetter å lære og utfordre seg selv sier oftere at de kjenner seg optimistiske og har håp og selvtillit. Å sette seg mål og nå dem gir en god mestringsopplevelse. Og målene trenger ikke å være kjempehøye.

Tips: Ta opp igjen noe du tidligere i livet har hatt lyst til å lære. Lær deg sudoku (om du ikke kan det allerede). Finn ut hvordan du holder sykkelen ved like. 

Gi til andre

​Å gi handler om å gjøre noe for andre. Alt fra å gi en vennlig kommentar til å bidra i frivillig arbeid, styrker bånd mellom mennesker. Det gir økt livskvalitet.

Tips: Smil til en du ikke kjenner. Hjelp noen med noe praktisk. Gjør noen en tjeneste uten at de har bedt om det. Se om du kan bidra i frivillig arbeid gjennom frivillig.no.

Kilde: Helsenorge.no

----------

Les også: