Om noen uker kan endelig Liatindtunnelen åpne. Foto: Harry Pedersen

Om få dager kan bilene endelige kjøre gjennom det rasfarlige fjellet

– Vi gleder oss veldig til å ta den nye tunnelen på fylkesveg 17 i bruk, og nå har vi endelig et tidspunkt i sikte.

Åpningsdato for Liatindtunnelen er endelig satt: Torsdag 3. februar åpnes tunnelen. Åpningen vil skje med en markering på nordsiden av tunnelen, på ettermiddagen.

– Vi gleder oss veldig til å ta den nye tunnelen på fylkesveg 17 i bruk, og nå har vi endelig et tidspunkt i sikte. Vi planlegger en enkel markering på nordsiden av Liatindtunnelen torsdag 3. februar klokka 14:00. Deretter åpner vi for trafikk, sier seksjonsleder for vegutbygging i Nordland fylkeskommune, Christian H. Forsmo, som røper at det blir tale og snorklipp av fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

(Saken fortsetter under bildet)

Et glimt fra veien inne i tunnelen, som åpner om to uker. Foto: Nordland fylkeskommune

Markeringen ved tunnelen blir åpen for alle, innenfor rammene av smittevernreglene for utendørs arrangement, som åpner for inntil 200 personer uten faste tilviste plasser.

– For å holde oversikt over antall og hvem som er til stede, vil vi be om navn og kontaktopplysninger til de som møter opp. Det er mulig å parkere langs vegen ved tunnelens nordside. Følg anvisning fra arrangøren på stedet, opplyser Nordland fylkeskommune. 

Etter byggeperioden har utstyret i og utenfor den to kilometer lange tunnelen vært grundig testet. Dette gjelder blant annet sikkerhetsutrustning som nødtelefoner, brannslukkere, lys, skilt, stengebommer og systemer for varsling, styring og kommunikasjon. 

 – Vi har også kontrollert at alt fungerer stabilt og slik det skal. I tillegg har vi hatt opplæring og øvelse for nødetatene, operatørene på Vegtrafikksentralen, og de som skal drifte og vedlikeholde tunnelen, sier Forsmo.

Etter dette er all dokumentasjon sendt til Vegdirektoratet for gjennomgang.   

Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
– Dette er prosedyrer som skal sikre at den nye tunnelen er trygg å ferdes i, både i det daglige og hvis det skjer uhell eller ulykker. Vi er nødt til å ta forbehold om at vi får tillatelse til bruk, men nå er vi kommet så langt at vi har satt en dato å planlegge ut fra, sier Forsmo. 

Dagens veg langs Lia er skredutsatt, og det er bakgrunnen for at prosjektet er finansiert med rasikringsmidler. Prosjektet strekker seg over cirka 5,5 kilometer, fra innslaget i Liatinden på sørsiden, over Olvikvatnet og frem til toppen av Reindalen, på kommunegrensa mellom Lurøy og Rødøy. Den nye veien blir over én kilometer kortere enn den gamle fylkesveien. I og med at den nye traséen er lagt over Olvikvatnet, unngår man også en rasfarlig og svært smal strekning rett under Okstinden. 

(Saken fortsetter under bildet)

I mål, litt etter skjema: Da prosjektet ble påbegynt for rundt fem år siden, var målet åpning høsten 2019. Vinteren 2022 er man endelig i mål. Foto: Roger Marthinsen

Prosjektet ble påbegynt i 2016 og skulle etter den opprinnelige planen stått ferdig høsten 2019. En rekke uforutsette problemer, med flere entreprenør-konkurser og ikke minst de undersjøiske skredene som gikk rett nedenfor tunnelinnslaget på Aldersund-sida høsten 2018 som de største, har ført tilk at prosjektet har blitt kraftig forsinket. 

Prosjektet består av en omlag to kilometer lang tunnel gjennom Liatinden. Det er denne som er den siste delen av prosjektet, og som ved giodkjenning kan åpnes 3. februar.

Etter utgangen fra denne tunnelens nordside kommer man til en 850 meter lang vegstrekning mellom Liamyra og Olvikvatnet. Rett før Olvikvatnet er det en tunnel på 440 meter, før man passerer Olvikvatnet over en fylling og ei kort bru. Deretter følger noen hundre meter med utbedret veg, frem til kommnegrensa mellom Rødøy og Lurøy. Denne delen av prosjektet ble tatt i bruk i november 2020.

Entreprenører for prosjektet har vært PNC, Aventi og Bertelsen & Garpestad.

PNC og Nordland fylkeskommune er ikke enige om sluttoppgjør, slik at den delen av prosjektet kan komme til å havne i retten, etter at PNC har saksøkt fylkeskommunen for nærmere 260 mill. kroner.

Her er noen tidligere saker om dette tunnel-prosjektet: 

Les også:
 

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.