Foto: Henry Lee

"Erna Solberg har hatt noen dårlige rådgivere som har bommet helt med å gi bevilgninger til Hauan"

– Det blir litt stusselige argumenter når det stadig kommer opp at blir det ikke storflyplass på Mo, så stopper hele samfunnet opp, skriver Arne J. Alte.

----------

Debatt 

Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. 

----------

Egenkapitalen som uteblei

Det er ikke så rart at de i Vefsn skifter bank, når det blir utbetalt penger fra en Helgelandsbank til et flyplassprosjekt som på sikt, gjør at flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen vil bli nedlagt. Det skal ikke mye fantasi for å forstå at slikt blir det bråk av.

De 300 millioner som næringslivet i Rana skulle bla opp med er redusert til 150 mill. Allikevel ser det ut som det ikke er så enkelt å finne de pengene. En mulighet er å legge ut tegningslister i Mosjøen og Sandnessjøen, så vil det være en pekepinn på om flyplassen er for hele Helgeland.

Rana kommune skal ut med sikkert 600 millioner som ikke er småpenger til prosjektet. Så er spørsmålet; hvem er det dette kommer til å gå ut over? Er det vedlikehold av skoler, eldreomsorg og de som arbeider der? Hvorfor betaler kommunen millioner til Helgelandssykehuset for pasienter som er ferdig behandlet – kan det ha noe med at det mangler sykehjemsplasser? 

Flyplassen som skal bygges blir for Rana med omegn, og ikke for Helgeland. Det har aldri vært befolkningsgrunnlag til en storflyplass på Mo, det har flere rapporter vist. Derfor har Avinor aldri vært for å bygge på Hauan, uten at Mosjøen og Sandnessjøen blei nedlagt. Sjefen i Avinor er jo klar over det pengesluket som flyplassen vil bli. Ikke rart han oppfordret til å arbeide for at flest må bruke flyplassen. Det er enestående at en statsminister ga beskjed til Avinor at overskridelser og drift var Avinor sitt ansvar. Ja, slik blir fellesskapets penger forvaltet.

Vil minne om at Rygge flyplass blei nedlagt fordi passasjer grunnlaget var for lite. Skulle driften være forsvarlig måtte de ha 1,5 millioner pasasjerer. Så kan man jo reflektere over situasjonen i Rana. Statsminister Solberg, som har hatt et par overflyginger til Mo syntes ikke det var noe særlig bra og med valget forestående var tiden inne til å beordre oppstart. Etter valgresultatet å dømme hadde det ikke særlig positiv effekt. Det blir mer lettvint når 737 får overflyging og alternativ er Trondheim eller Bodø.

[annonse]
Det er vanskelig for noen å tro at det kommer til å skje! Det vil tiden vise. De mannskapene som skal holde over 2 kilometer sort bane hele året skal få prøvd seg oppe på Hauan.

Nå er nye ting kommet på trapperne; det at prisene på billetter på kortbaneflyplassene skal halveres. Hvorfor har ikke dette vært gjort før? Kortbanenettet er livsnerven for folk på Vestlandet og Nord-Norge, som ikke har alternativ. Nå er det pøst inn milliarder til de store selskapene for å holde liv i disse. Fremdeles skylder de millioner til reisende for betalte billetter. Her er det vel bare Widerøe som har ryddet opp. Nå møter avtroppende regjering seg sjøl i døra. Det er innlysende at de som har en kortbaneplass i nærheten vil bruke den når billettprisene blir til å leve med og dermed enda færre reisende fra flyplassen på Hauan.

Det å subsidiere kortbaneflyplassene er småpenger i forhold til å bruke 4 milliarder på ny flyplass. Erna Solberg, som er en sindig dame, har hatt noen dårlige rådgivere som har bommet helt med å gi bevilgninger til Hauan. De milliardene og flere til skulle vært brukt på oppgradering av jernbanemateriell på Nordlansbanen. For å få opp kapasiteten behøves kryssningsspor. Bygg dobbeltspor over Saltfjellet fra Bolna til Lønsdal. Det er i tillegg mange viktige veiprosjekter som står i kø for å bli realisert. E6 sør for Grane og fra Sørfold ny vei videre nordover og da ikke minst E6 fra Sørelva og ned til Storjord.

Det er over 30 år siden nyveien over fjellet var ferdig, og enda har man ikke greid å få ferdig denne veibiten. Er det ingen i Nordland som stusser over prioriteringen? Dette er prosjekter som hele landet er avhengig av. Bare her i nærområde har vi Bustneslia som er en skrekk for treilere og alle som bruker veien hver dag. Jeg er klar over at det er fylket sitt ansvar, men pengene kommer til syvende og sist fra samme pengebinge. 

Det er tydelig at her er noen som ikke har fått med seg at vi alle er i en alvorlig klimakrise, så derfor må det være feil prioritering å bygge flere flyplasser for å fly mer.

Nå har det vært flott åpning av et nydelig hoppannlegg med landslaget på besøk. Men baksiden var at det var så vanskelig å komme til Mo, så derfor måtte de ha leiebil fra Bodø og hit. Her må være dårlig planlagt reiseruteopplegg for det går tog flere ganger daglig.

Det høres ut som om dersom det ikke erstorflyplass her, så er det store problemer å seg komme hit. Hva gjør hopperne når de skal til Lillehammer? Avstanden Oslo-Lillehammer er cirka 20 mil. Vi som var så heldige å få være med på OL på Lillehammer fikk se at det blei transportert hundretusener med tog. Så det blir litt stusselige argumenter når det stadig kommer opp at blir det ikke storflyplass på Mo, så stopper hele samfunnet opp. 

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.