Sven Henriksen tror på ingen måte vi er i mål med et samfunn hvor kvinner er menn likeverdige. Det er tematikk nå "Kvinnerommet" settes opp på Beaivvas til neste år. Foto: Roger Marthinsen

Et sted mellom eldgamle kongelige klær og en svært aktuell hashtagg, fant Sven historien han ikke har lett etter

Av Hedda Hiller
23.11.2017 07:30 - OPPDATERT 05.12.2017 22:14

Aktuell med "Kvinnerommet" på Beaivvas.

- Som dramatiker leter jeg jo alltid etter gode historier, men det er jo som oftest slik at de jeg har veldig tro på, blir det aldri noe av, mens andre lander rett ned i fanget mitt, sier Sven Henriksen.

Det var under et besøk på Livrustkammaren i Stockholm at ei slik historie dukket opp i hodet til Sven. Han sto å så på de mange rustningene og kongelige klærne fra 1920- og 1930-tallet og bak til Napoleonstiden, og plutselig var det som om de ble levende.

- Der og da fant jeg min vei tilbake for å fortelle feminismens historie gjennom de siste 150 årene. Kvinner som har vært sperret inn i tekstiler i århundrer, og som fortsatt blir det, sier dramatikeren.

Resultatet er «Kvinnerommet» som ble presentert da Beaivvas hadde sitt programslipp på tirsdag. På og bak scenen er det bare kvinner, utenom Sven Henriksen. Regissør er Nina Wester, scenografi og kostymer er ved Katja Ebbel Fredriksen, lysdesign ved Norunn Standal og komponist er Elle Marja Eira. Teksten opererer på to tidsplan, i 1890 og 2018, og er et kammerspill for tre kvinner.

- Jeg har alltid hatt lyst å skrive om Elsa Laula. Det fikk jeg ikke nå heller, men jeg har lagd min egen markante samiske kvinneskikkelse, en ung enke i reindriften, som fortviler over at den norske og svenske staten marginaliserer reindriftssamenes beiteområder. Hun kan verken flytte reinflokken til den norske eller den svenske kysten, noe dyrene og næringen er avhengig av, forteller Sven.

Aktualisert av #metoo

Etter utallige brev til kongen uten å få svar, bestemmer hun seg for å gå til Stockholm for å få hans majestet i tale. Hun kommer seg frem, men får ikke treffe kongen. Derimot får hun møte en ufin hoffdame og etterhvert dronningen. De tre kvinnene knytter bånd gjennom sin innestengte tilværelse, på menns premisser. Et sceneskifte bringer oss fram til 2018 hvor den unge enka har blitt journalist, hoffdamen har blitt fotograf og dronningen fortsatt er dronning.

- Og det er der jeg prøver å sette fokus på om det egentlig har skjedd så mye? Er vi ikke fortsatt et mannsdominert samfunn, hvor kvinner er, som dronningen uttrykker det, «En knappehullsblomst på min manns jakkeslag». Handlingsrommet til kvinner er fortsatt svært begrenset, se bare på #metoo-kampanjen. Vi lever i et samfunn hvor sex er kapital, og kvinner i ytterste konsekvens kan betraktes som en vare. Det er fascinerende når hvite middelaldrende menn fordømmer hvordan muslimer behandler sine kvinner, for så å bli konfrontert med vår virkelighet gjennom #metoo. Det sto visst ikke så bra til likevel. Det ser vi jo bare på alle skjelettene som har ramlet ut av skapet, sier Sven.

Ser problematikken i teatret

Han ser på «Kvinnerommet» som sitt feministiske postulat. Drømmen hans er at vi en dag skal se på et menneskes dyktighet, uten å bry seg om kjønn og legning.

- Jeg har jo møtt mye motstand som homofil, og ser av og til i teateret at kvinner ikke blir behandlet som de skal. Jeg synes hvilket kjønn du har er utrolig lite relevant for hvilket menneske du er, sier dramatikeren.

«Kvinnerommet» ble påbegynt da Sven hospiterte i Ingmar Bergmans residens på Forö, og har blitt fullført i løpet av de siste to årene. Sven er veldig glad for at det er nettopp Beaivvas som skal sette det opp.

- Det kunne nok ha vært spilt ved de fleste teater, men det er så fint at det blir nettopp her. Ikke minst er det fantastisk at Rolf Degerlund, som er teatersjef, ser verdien i å sette opp dette stykket. Jeg er veldig glad for at en mannlig teatersjef ønsker å ta tak i denne tematikken, for det er nok av voksne menn som ikke engang forstår problemet. Jeg liker også godt at det blir satt opp samtidsdramatikk på Beaivvas.

Kjønn eller ikke kjønn, som eneste mannlige involverte i «Kvinnerommet» har han kommet med en noe pikant lovnad til sine medsøstre på teatret.

- Jeg har sagt ja til å stille i kjole på premierefesten. Det går bare godt. Det er jeg vant til, sier Sven Henriksen og gliser.

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.