TEKNOLOGI PÅ HØYT NIVÅ: Guttene i teknologi-gruppen Sakarias Hagen, Eltahir Hago, Viljar Fjellheim og Mario Bjørhusdal, har laget en robot som skal løse oppgaver under finalen. Foto: Silje-Tamara Rojas

Finpusser First Lego League-formen

Av Silje-Tamara Rojas
08.11.2018 20:00 - OPPDATERT 09.11.2018 06:03

I åtte uker har sjetteklassingene ved Lyngheim barneskole forberedt seg til First Lego League. Hovedtemaet i prosjektet er verdensrommet.

I klasse 6 C på Lyngheim barneskole har de jobbet iherdig i åtte uker for å gjøre seg klare til helgens regionale First Lego League-finale, som arrangeres i Meyergården Spektrum. Her skal Lyngheim-elevene og rundt 20 andre lag fra Helgeland kjempe om en plass i den skandinaviske FLL-finalen.

Robotteknologi  

Elevene ved Lyngheim er delt opp i grupper, som tar seg av henholdsvis teknologi, markedsføring og forskning. De som har bygget selve roboten til helgens finale er teknologi-gruppen. Sakarias Hagen, Eltahir Hago, Viljar Fjellheim og Mario Bjørhusdal forteller at i de har forbedret modellen fra i fjor.

– Den var litt ustabil i fjor, men nå er den mye bedre, forklarer Eltahir.

– Vi har forandret armen rundt 16 ganger, så nå skal den fungere mye bedre, sier Viljar og viser roboten stolt frem.  

FIRST LEGO League
Kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge i alderen 10-16 år, arrangert siden 2000. Konkurransen organiseres i Skandinavia av FIRST Scandinavia.

I 2016 deltok 913 lag i de skandinaviske turneringene. På verdensbasis deltok over 255.000 barn fra over 80 land i 2016

Hensikten med arrangementet er å øke interessen for teknologi og vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.

I 2015 ble den skandinaviske finalen arrangert i Mo i Rana, med Meyergården Spektrum som arena.  

Guttene er enig om at det er tungt arbeid å alene utvikle en slik robot. 

– Vi har programmert roboten slik at vi kan få flere poeng i år. Vi har gjort all programmeringen selv via en iPad, sier Sakarias.

Foto: Silje-Tamara Rojas

– Roboten kan styres gjennom en egen app, vi stiller den inn slik at den kan styres gjennom iPaden, legger Mario til.

Guttene forteller at de gleder seg til å teste den skikkelig ut i kveld, når de skal vise prosjektet for foreldrene og legge inn en siste innspurt til lørdagens finale.

– I kveld skal vi ha en egen Lego League-vake med overnatting for elevene i gymsalen hvor vi også skal vise frem det vi har jobbet med for foreldrene, forteller Hovind.  

Verdensrommet i fokus 

Forsknings-gruppen er de som har laget en komplisert hypotese de har løst på en kreativ måte, noe de også gleder seg til å vise frem. 

– Vi startet med å forske på hvordan man bor i verdensrommet, sier Nikita Sjåvik-Nilsen. 

– Vi ville finne en modell og vise hvordan man kan leve på en annen planet, sier Anne Bratland. 

LAGET EGEN PROTOTYPE: Forskningsgruppen har laget en overlevelses kuppel for mennesker som vil bo på andre planeter enn jordkloden. Foto: Silje-Tamara Rojas

Prosjektet ble tilslutt en prototype som viser både hvordan og hva som må til for at mennesker skal kunne overleve på en annen planet enn jordkloden, forklarer elevene. 

– Resultatet av forskningen ble å lage en "glasskuppel" som vi har satt sammen av hønsenetting og plastfolie som skal forestille denne kuppelen man kan bo i, i verdensrommet, forklarer Nikita.

Prosessen har vært lang, forklarer gruppen.  

– Vi har jobbet lenge for å få på plass alle elementene. Vi har formet nettingen som tok tid og små hus med hage som ligger rundt hvor jordunderganger fungerer som passasjer, forklarer Lukas Nyrud. Han legger til at et viktig prinsipp er gresset som må vokse inne i kuppelen for å livnære menneskene med oksygen.   

Satser på å komme langt  

Dette er det andre året Lyngheim barneskole deltar i First Lego League. I fjor gikk de ikke til topps, men i år har de fått lengre forberedelsestid.

– Forrige gang gikk det tre uker før vi fikk klarsignal fra rektor, men denne gangen har vi fått åtte fulle uker å jobbe med prosjektet på, sier Tone Elise Hovind.

I år har de derfor fokusert på å forbedre det de gjorde året før.

– Vi lagde en god robot i fjor hvor vi ledet etter 33 runder, så i år har vi forberedt oss litt mer og gjort tilpasninger til de ulike oppdragene den må gjennomføre, sier Hovind.  

Hun forteller at som lærer er hun imponert over hvor ivrig barna har jobbet med prosjektet.

– Det blir litt intenst på slutten her, men barna har vært ivrig fra starten. Nå håper vi på å komme i mål til lørdag, sier Hovind. 

Viktig med utforskende arbeid 

Hovind som selv har skrevet en masteroppgave om First Lego League mener den type læring som prosjektet fører med seg gir elevene viktig kunnskap for fremtiden. 

– Å jobbe med utforskende arbeidsmåte forbereder elevene på det som kommer til å bli fremtidens arbeidsmåter. Barna skal jo bli aktiv og løsningsorientert, det lærer de med å jobbe med prosjektet. Både gjennom teknologi og utprøvning ved å teste egne hypoteser, forklarer Hovind.

Videre lærer de å samarbeide og planlegge en kompleks presentasjon.

– Det viktigste er kanskje det å lære seg samarbeid. De må ta ansvar sammen og lage rapporter. Ikke minst må de fremføre noe for en dommer. Det er en læring de kanskje ikke hadde fått uten FLL. De må håndtere press og takle at ting ikke alltid går som man tenkte. Da lærer man å håndtere både oppturer og nedturer bedre, sier Hovind.

KLAR FOR FINALE: Gjengen i 6C ved Lyngheim barneskole har jobbet med å blant annet forbedre fjorårets innsats i First Lego League. På bildet er hele gjengen samlet og består av Mario Bjørhusdal, Oliver Myrvang, Nikola Karkut, Lukas Nyrud, Viljar Fjellheim, Nikita Sjåvik-Nilsen og Anne Bratland i fronten på bildet. På høyre side ser vi Sakarias Hagen og Dominik Zapiec, sammen med lærer Tone Elise Hovind. Bak bordet på bilde ser vi Marius Johansen, Eltahir Hago, Kasper Hagen, Saga Risøy, Sebastian Bratland, Henning Braaten, Malin Flønes, Maya Hines og Kamyui Wibunsin. Foto: Silje-Tamara Rojas

Likevel er det viktigste at barna har det gøy, forklarer læreren.

– Det er veldig artig, sier Mario.

Eltahir og Viljar legger til at de er enig, men det kan blir kjedelig i lengden hvis man gjør det samme for mye.

– Det er gøy fordi alle vennene våre er med og vi kan kanskje vinne en premie. Ikke minst er det morsomt å se roboten fungere og klare å utføre oppdragene vi vil, sier Sakarias.

Markedsføringsgruppe  

En del av prosjektet er også at en gruppe av elevene skal drive markedsføring i forkant av finalen. På Lyngheim består den av blant annet Saga Risøy og Anne Bratland.

– Vi ringer til sponsorer, skriver skoleavis og markedsførings-rapport. Sammen med de andre gruppene har vi også laget en dans som handler om universet. Det er jo hovedtemaet, sier Saga og viser til en stor fane elevene har malt til dansen. Den viser det sorte verdensrommet med en regnbue i midten omringet av planeter.

Foto: Silje-Tamara Rojas

Markedsførings-arbeid er en vanskelig jobb forteller jentene. I år har de og resten av gruppen skaffet prosjektet hele fem sponsorer.

– Vi har lært mye da, spesielt i fjor. I år ble det gjort på en bedre måte. Det nye vi gjorde denne gangen var å lage egne flyers eller "skriv" som vi sendte hjem med elevene. Da kunne de gi det videre til foreldre som kunne videreføre beskjeden til sin arbeidsplass og skaffe oss flere sponsorer, forklarer Saga og Anne.  

– Det vi skal vise frem i år tror jeg er bra. Det er vanskelig å vinne, men vi håper på å i hvert fall bli nominert, sier Saga.

– Vi håper å få gjøre dette igjen neste år, avslutter Anne. 

Foto: Silje-Tamara Rojas

 

    

 

 

 

  

 

 

 

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.