– Havet er veien vår, og den er kun åpen når det kommer en båt. Da provoserer det når båten bare går rett forbi, skriver Ole Kristian Johannessen i dette innlegget. Foto: Roger Marthinsen

"For meg og mitt virke er tilbud av ferger, hurtigbåter og godsbåter essensielt for å kunne fortsette"

Av Ole Kristian Johannessen
11.02.2018 07:00 - OPPDATERT 11.02.2018 10:40

Havet er veien vår

 Tilsvar til Tarjei Østrem sitt innlegg i Rana No 7. februar 2018.

Tarjei Østrem sier at AP har lyttet til store deler av Lurøy og Træna og det desidert største næringslivet i kommunen. Vi som næringslivsaktører på Onøy og Lurøy har vært i kontakt med næringsdrivende i alle kretser i Lurøy og Træna, og vi har støttespillere fra samtlige kretser.

Vi er ikke like store som Nova Sea i omsetning, men i antall bedrifter som dette angår har vi betydelig flere med oss enn kun industrimiljøet på Lovund. Våre, over 60, støttespillere dekker et stort spekter av næringer, og jeg blir skuffet over politikere som ikke ser viktigheten av et allsidig og varierende næringsliv. All historie viser at dette er nøkkelen til suksess i det lange løp.

Tarjei Østrem mener argumentasjonen for å beholde NEX på Onøy har vært veldig tynn.

Her vil jeg understreke at NEX i dag benyttes til arbeidspendling. Daglig er det arbeidsfolk som bruker båten for å komme seg til og fra jobb. Slik som andre som har vei kan gjøre med buss eller bil.

Det kommer servicefolk fra Sandnessjøen, arbeidstakere fra Nesna til Onøy på morgenen daglig, som da har mulighet til å reise sørover igjen med NEX på kvelden.

Vi har også arbeidspendling nordover til Kvarøy, Tonnes og anløpssteder i Rødøy, hvor arbeidstakerne har mulighet til å komme seg hjemover igjen på kvelden. 

Dersom denne transporten skal gå via Stokkvågen, blir det ekstra ut- og inn-kjøring som tar betydelig lenger tid og gir kostnader. Og da er dette snakk om belastning på folk som benytter dette tilbudet daglig. 

Jeg har ikke fått med meg fordelen med å flytte NEX til Stokkvågen, bortsett fra å spare noen minutter mellom Sandnessjøen og Bodø – som vi øyværinger for øvrig må betale i rikelig monn ved den ekstra turen tur/retur Onøy-Stokkvågen. 

Den totale reisetiden, og kostnaden med fylket sine nye prisfastsetting, vil bli høyere for hver tur til Bodø med NEX. Jeg ser ikke fordelen med dette.

Den andre delen er selvfølgelig den som er belyst i rapporten til Steinar Sæterdal om kostnaden og tidsbruken på Helgelandspendelen og lokalbåten i Træna. 

Det vises til en mulig tidsbesparelse for reisende fra Stokkvågen til Bodø. Det er ikke spesielt mange som har behov for daglige reiser mellom Stokkvågen og Bodø, og de har faktisk mulighet til å benytte Tonnes som ligger 3 mil bilvei lenger nord. 

Taperne er som sagt de som har behov for reisemuligheten hver eneste dag for å komme seg på jobb. Næringslivet på Onøy som får en betydelig merkostnad i reisetid for servicefolk. Vi er ikke så store på Onøy/Lurøy, og vi må dermed også benytte større deler av kommunen i vårt virke enn det de har behov for på Lovund. 

For meg og mitt virke er tilbud av ferger, hurtigbåter og godsbåter essensielt for å kunne fortsette. Jeg er eier og medeier i fem forskjellige bedrifter på Helgeland, og jeg er ansvarlig for 25 ansatte. Ikke så stort i Lovund-målestokk, men viktig nok for oss det gjelder. 

Jeg har for tiden ansatte som er bosatt på Lovund, Sleneset, Onøy/Lurøy, Selvær, Mo i Rana, Trondheim, Kongsberg, Nordnesøy og Myken. Det er til tider kronglete nok å forflytte seg i øyriket vårt, og da må vi få lov til å rope litt når noen ønsker å gjøre det enda mere vanskelig. 

Snekkerfirmaet Lurøy Bygg AS har i dag arbeidsoppdrag på Lovund, Onøy, Træna og Selvær. Vi har vært lærlingebedrift i 20 år, og har på det meste hatt fire lærlinger i arbeid samtidig.

Jeg eier en Byggevarebutikk på Onøy, som har avdeling på Lovund. Vi leverer varer daglig til kunder i Træna, Selvær, Onøy/Lurøy, Sleneset, Lovund, Kvarøy, Sørnesøy, Tonnes, Nordnesøy, Storselsøy, Gjerøy, Myken, Aldra og Stuvland. 

Vi er derfor utrolig avhengig av det båt-tilbudet som til enhver tid er gjeldende.

Det er også utrolig provoserende når Nordland fylkeskommune går ut og skryter av det økte busstilbudet i Bodø som attpåtil er blitt billigere, når de på den andre siden reduserer og fjerner båt-tilbud på kysten og øker prisene for de anløpene som er igjen. 

Da må jeg bare nok en gang prøve å forklare at mens de som sitter i byer og større steder på fastlandet med veifaste forbindelser ser ut til å slite litt med å forstå rekkevidden av det å bo på en øy eller en veiløs grend.

Havet er veien vår, og den er kun åpen når det kommer en båt. Da provoserer det når båten bare går rett forbi.

Ole Kristian Johannessen

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.