Denne uken reiser åtte norske møbel- og interiøraktører til New York for å delta på USAs viktigste designmesse: ICFF 2022, som vil besøkes av mer enn 10.000 arkitekter, designere, forhandlere, distributører og journalister mellom 15. og 17. mai.
Matteprodusenten Heymat har allerede gryende handelsforbindelser over Atlanterhavet. Såpass stor er etterspørselen at Rana-bedriften har opprettet eget lager i USA og flyttet produksjon av varer for det amerikanske markedet dit. – Vi har to av de viktigste aktørene i den amerikanske design- og interiørbransjen i vår portefølje, noe som gjør at vi nå satser på lager og distribusjon der borte. I tillegg har vi gjort store investeringer i synlighet. Fundamentet for vekst er bedre enn noensinne, og vi gleder oss stort til ICFF i år, sier salgs- og markedssjef i Heymat, Tina Østrem, som tar med seg to av Heymats karakteristiske matter; prisbelønte «Sand» og «Mix Teklan». Heymat vant NYCxDesign Award i fjor med sistnevnte. Også teppeflisene «Zen» skal vises fram. – Et økende behov for å komme nærmere naturen er felles for mange som søker til skandinavisk og norsk design. Vår design står for renhet og minimalisme, og er formet av livsstilen vi skandinaver i stor grad lever. Dette opplever mange som attraktivt, sier Østrem. Eksporten av møbler til USA steg med solide 36,5 prosent i fjor. Nå går 17,9 prosent av den norske møbel- og interiøreksporten til USA, som dermed vipper Sverige ned fra tronen som møbelbransjens største kunde. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet. – Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet, sier bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien, Egil Sundet. – Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi deltar på viktige designmesser og bygger et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater, sier Sundet, som ønsker å gjenta den amerikanske suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia. – Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre konkurrenter i Danmark har. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden, sier Sundet.