SAMLER KOMMUNEN OG SYMBOLISERER VISJONEN: Kommunikasjonssjef i Rana kommune, Connie Slettan Olsen, web-redaktør Kari Jørgensen og byråleder og grafisk designer i Mac & Tusj, Tone Gurendal, lanserte i dag Rana kommunes nye grafiske profil. Denne tar utgangspunkt i visjonen:«Norges grønne industrihovedstad – fremtida er fornybar». Foto: Silje-Tamara Rojas

I dag skiftet kommunen ut sitt gamle ansikt og fikk ny identitet

Skrevet av Silje-Tamara Rojas
13.12.2019 12:29 - OPPDATERT 13.12.2019 19:15

Rana kommune lanserte i dag en ny grafisk profil. Den symboliserer bærekraft og bærekraftig utvikling, skogen og mineralene vi har livnært oss på i generasjoner, samspillet med innbyggere, og ringvirkningene kommunen bidrar til.

I mai 2019 inviterte Rana kommune sju byråer til å delta i konkurransen om å utvikle kommunens nye visuelle profil. Det var det lokale designbyrået Mac&Tusj som til slutt vant konkurransen. Den nye profilen fases inn fra 1. januar 2020, forklarer kommunikasjonssjef, Connie Slettan Olsen til Rana No.

Hun, web-redaktør Kari Jørgensen og byråleder og grafisk designer i Mac & Tusj, Tone Gurendal har nettopp presentert Rana kommunes nye profil for 80 ansatte.

– Tilbakemeldingen var unison positiv. Alle er klar for endring og dette tar oss fremover, sier Olsen som poengterer at de er svært fornøyd med resultatet fra det lokale designbyrået.

– Vi er veldig fornøyd. Tone og Mac&Tusj har kunnskapen, og ikke minst den lokale forankringen vi ønsket, sier hun. 

Dette er en historisk dag for Rana kommune. Den gamle profilen har nemlig eksistert i mange år. 

Samler alle tjenester i kommunen

Da den gamle profilen manglet mye, har ansatte utarbeidet egne maler og logoer. Over tid har det gjort oss til en utydelig avsender, sier hun og fortsetter.

– Med konsekvent bruk av den nye profilen vil vi bli en tydelig avsender. Det vil skape gjenkjennelse, forankring og ikke minst stolthet, sier Olsen. 

Den nye visuelle profilen skal nemlig være et varemerke på det de ansatte i Rana kommune skaper sammen. Profilen skal også bygge opp under kommunen som en solid og bærekraftig tjenesteyter og viktig samfunnsaktør, forklarer hun.

Innfasingen starter fra årsskiftet og vil bli godt synlig på brev, dokumenter, plakater, skilt og andre publikasjoner fra kommunen ser ut. Felles profilering fra alle kommunens virksomheter skal bidra til at kommunen fremstår helhetlig.

[annonse]
Kommunevåpenet er det eneste som ikke er endret.

Skriften er likevel endret, og Havmannen vil bli benyttet mindre og til mer spesielle formål. Den er i dag på for eksempel alle brev fra kommunen. Dette blir borte.

– Havmannen er fortsatt med, men brukes ikke så mye utenom når vi representerer og markedsfører Rana kommune, som ved for eksempel profilartikler og visittkort. Havmannen er viktig for ranværingene og vil derfor fortsatt være en del av vår profil, bare annerledes enn før, sier Olsen.

– Dette er for å tilpasse profilen en mer universell utforming, legger grafisk designer, Tone Gurendal til.

Hun har skapt et design med flere grafiske elementer som symboliserer naturen, synergien og bærekraften i Rana. 

ENDELIG VAR DAGEN HER:Kommunikasjonssjef i Rana kommune, Connie Slettan Olsen, konsulent web-redaktør og byråleder og grafisk designer i Mac & Tusj, Tone Gurendal delte i dag den historiske endringen for Rana kommune. Foto: Silje-Tamara Rojas

Fokuserer på en grønn visjon og en fornybar fremtid

Profilhåndboken inneholder flere grafiske elementer som kan benyttes i tillegg til selve logoen. De grafiske elementene er bygd på fargene i kommunevåpenet og Rana kommunes visjon «Norges grønne industrihovedstad – fremtida er fornybar». 

Formen på hovedelementet er rundt, og denne sirkelen er ikke tilfeldig, forklarer Olsen.

– Sirkelen symboliserer bærekraft og bærekraftig utvikling, som vil være helt sentralt i all vår planlegging og tjenesteproduksjon i årene framover, sier hun.

Videre symboliserer den runde formen skogen og mineralene Rana har livnært seg på i generasjoner. Sirkelen står også for samarbeid og samskaping mellom kommunen og innbyggere, og ringvirkningene kommunen vil bidra til.

– Det er i tillegg utarbeidet et sirkelformet nett i pixler. Dette symboliserer det fornybare og det digitale løftet som Rana kommune er i gang med, sier Olsen og legger til at det er godt at dagen endelig er her.

Prislappen på jobben som er gjort til nå er rundt 250.000 kroner. 

– Vi er veldig fornøyd. Vi har jobbet siden juni med dette og nå er babyen født, sier hun og ser mot designeren selv.

En viktig jobb

Byråleder og grafisk designer i Mac & Tusj, Tone Gurendal, er enig i at dette er en stor dag. Både for Rana kommune og for byrået. 

– Dette var en viktig jobb. Rana kommune fortjente en ny grafisk profil da den gamle var utdatert. Den var lite brukervennlig, ikke tilpasset en universell utforming og tok lite hensyn til dagens digitale flater, sier hun. 

Målet underveis i prosessen har vært å lage en fresh og tydelig identitet som også skulle være enkel å forstå og enkel å bruke, forklarer Gurendal. 

– Den skulle også være leken, fleksibel og skalerbar slik at den passer til alle de ulike behovene kommunen har. Og det er mange, sier hun og smiler. 

Til slutt påpeker hun at byrået er takknemlig for tilliten og muligheten for å være med å designe den nye grafiske profilen som nå skal leve i mange år fremover. 

Bildeserie