I denne ukas fylkesting, som gjennomføres i Svolvær, kommer Senterpartiet til å fremme en uttalelse der man krever forenkling av rutiner for åpning av tunneler. Forslaget kommer som en direkte konsekvens av erfaringene man har gjort seg i forbindelse med Liatindtunnelen, som ble åpnet rett før helga.
Den lange prosessen fram mot åpning har bestått av en lang prosess mellom fylket og vegdirektoratet, der det samlet sett har blitt sendt fem søknader om godkjenning før direktoratet anså seg fornøyd og ga grønt lys. – Prosessene slik de er lagt opp til i dag er alt for tidkrevende. Det er viktig at det blir sett på bedre løsninger, for det kan ikke være slik at det går seks måneder fra ferdigstilling av anlegget til det kan tas i bruk. At folk har vært utålmodige og oppgitte over prosessen er veldig forståelig. Det kan ikke være slik i andre slike prosjekt, hverken i Nordland eller i resten av Norge, sier Iren Beathe Teigen, som er både fylkestingsrepresentant og kommunestyremedlem i Lurøy. Tunnelen var mer eller mindre ferdig på seinhøsten, men da ble det klart at godkjenningsprosessen førte til at en åpning først kunne skje 10-12 uker etter ferdigstillelse. Så startet problemene med manglende godkjenning, noe som førte til at åpningen ble utsatt fra den planlagte åpningen i begynnelsen av februar. – Overdreven byråkratisering skaper frustrasjon for alle. Det fører til ineffektivitet, stjeler tid, og undergraver all fornuft. Det er bra om Nordland fylkesting kan peke på konkrete tiltak som kan bedre rutinene. Da kan andre unngå å kjøre i rasområder i lang tid etter at tunnelen som skal befri folk for rasfaren står ferdig, sier stortingsrepresentant for Nordland SP, Siv Mossleth. Under fylkstinget vil Sp også fremme en uttalelse om avgiftsdifferensiering på drivstoff. – Nordland er et stort fylke med store avstander og spredt bosetting. Det er vanlig i distriktene å kjøre flere mil for å besøke legekontoret eller handle dagligvarer. For mange er det eneste alternativet, selv om vi lever i en tid der man helst skal la bilen stå, argumenterer Senterpartiets gruppeleder, Karl-Hans Rønning, som vil ha Nordland fylkesting med på en uttalelse for å jobbe for differensiering av avgiftene på drivstoff. – Å la bilen stå fungerer på steder med infrastruktur og samferdselsstruktur som tillater det, som i byer der man har mange transportmuligheter utenom bil. For mange i Nordland er ikke dette et alternativ, sier Rønning.
Sps Siv Mossleth og Iren Beathe Teigen vil ha mer effektive ordninger for åpning av nye tunnelanlegg.
– Ineffektivitet, stjeler tid og undergraver all fornuft!
Saken fortsetter under annonsen.
– Overdreven byråkratisering skaper frustrasjon for alle, sier Sp-representanter som vil bruke de dårlige erfaringene med Liatindtunnelen til å endre regelverk.
Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Les også