Klemetspelet har vunnet flere internasjonale priser for sitt design. Nå sist German Design-Award. Foto: Fabrice Milochau

Internasjonal design-pris til Klemetspelet

Skrevet av Hedda Hiller
24.10.2017 11:49 - OPPDATERT 09.01.2018 17:26

Gikk helt til topps i German Design-Award for Excellent Communications Design Architecture.

- At vi vinner slike priser viser at ånden til Klemet ikke er helt ferdig i denne verden. Han har tvert i mot gått ut internasjonalt. Vi har fått en utrolig respons på dette prosjektet, sier Hans-Petter Bjørnådal.

Klemetspelet har allerede fått stor internasjonal oppmerksomhet, og vunnet flere priser, blant annet American Architecture Prize i New York. Nå kan de sette nok en pris på hylla, nemlig den internasjonale German Design-Award for Excellent Communications Design Architecture. Det er arkitekt Hans-Petter Bjørnådal som sto for scenografien på spelet som hadde urpremiere i 2013, og ble spilt igjen i 2015 og 2017.

(Saken fortsetter under bildet)

 Scenografien sett mot det naturlige amfiet, hvor publikum sitter på trestubber. Foto: Ketil Born

- Det er helt fantastisk at Klemet har gått ut i verden og får en slik internasjonal oppmerksomhet. Dette er resultatet av intensivt arbeid fra en stor gruppe mennesker tilknyttet Klemetspelet og Leirskardalen, så dette er på ingen måte en pris som går bare til meg. Den går til hele Klemetspelet, sier Bjørnådal.

Ønsker å ivareta egenart

Arkitekten tror at grunnen til at Klemetspelet fenger så mange er at det våger å dyrke det unike for vår region.

- Det er en universell historie om det fremmedartede og bygdedyret. Samtidig er den totalt unik for vår region. Jeg synes det er utrolig viktig at vi ivaretar det som er spesielt for Helgeland. Når du viser de særegenhetene på rett måte, treffer det folk. Klemetspelet er et eksempel på dette. Vi er oss selv, og prøver ikke å etterligne en storebror. Om du tar vare på den egenarten i historien og naturen for vårt område, kan du nå langt ut, sier Bjørnådal.

(Saken fortsetter under bildet)

Klemetspelet var Hans-Petter Bjørnådals første jobb som scenograf. Foto: Lukas Casagrande

Bjørnådal hadde aldri gjort scenografi før han ble kontaktet av Ada Einmo Jürgensen i Sydsamisk teater, med spørsmål om han kunne tenke seg å være scenograf på Klemetspelet.

- Jeg var innom arkitektur i forhold til bevegelse i et rom, og i forhold til landskap, da jeg studerte arkitektur. Det viste seg å være full klaff med den kunnskapen i arbeidet med å bygge opp en utendørs scene. Jeg brukte likevel tid på å bli kjent med prosessen, og er takknemlig for at både Nordland teater og Sydsamisk var involvert. Jeg lærte mye av dem. Jeg spurte om alt mulig, men det var godt å kjenne på at jeg samtidig hadde den generelle kunnskapen i bakhånd, sier Bjørnådal.

Nesten 100 prosent gjenbruk

En annen utfordring var budsjett.

- Vi var jo et ganske lite prosjekt økonomisk, så vi måtte bruke det vi fant i dalen. Resultatet er at scenografien er nesten 100 prosent økologisk og 100 prosent gjenbruk. Det var veldig spennende å sette sammen alle disse elementene og finne en dypere mening bak dem. Spelet har mange lag, og det måtte også synliggjøres i scenografien, sier Bjørnådal.

(Saken fortsetter under bildet)

Klemet Persson i Simon Marainens skikkelse på scenen. Klemetspelet starter i dagslys og spilles inn i kveldsmørket. Foto: Ketil Born

Han opplevde at Klemetspelet har virket ekstremt samlende for folket i Leirskardalen.

- Dette er et eksempel på å bruke teater for å spille ut gamle traumer. Det har skjedd mye i den dalen, og det har vært en historie alle kjenner, men nesten ingen prater om. Gjennom Klemetspelet ble alle knyttet sammen og fikk spille det ut, og mitt inntrykk er at det har skapt et nytt samhold. Aktørene er stolte over det de har å fortelle, og hver eneste en har vært viktig for å hente fra Klemet Persson fra historien, sier Hans-Petter Bjørnådal.

 

Klemetspelet

Spel om samiske Klemet Perssons liv og virke i Leirskardalen. Spelet ble satt opp første gang i 2013.

Det var Kjell Joar Pettersen-Øverleir som hadde ideen til prosjektet og som har komponert musikken. Regissør er Ada Einmo Jürgensen. Stig Bang har skrevet manus.

Spelet blir spilt på en stor utendørs scene på Jamtjorden i Leirskardalen i Hemnes kommune. Det blir neste gang satt opp i 2019.

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.