Nordland Fylkesting vedtok i går en uttalelse der regjeringen oppfordres om å si nei til EUs mobilitetspakke. Mobilitetspakken regulerer arbeidsforhold for sjåfører i person- og godstransport. Marius Jøsevold, gruppeleder for SV, la fram uttalelsen, og er godt fornøyd med vedtaket:
– EU har i lengre tid undergravd regulering av norsk arbeidsliv. Transportbransjen har blitt særlig hardt rammet, blant annet gjennom såkalt kabotasjekjøring, der utenlandske sjåfører kommer til Norge for å kjøre oppdrag. Mobilitetspakken legger opp til at dette skal bli langt enklere, og det er både trafikkfarlig, og en stor trussel mot norske arbeidsplasser i transport. Flertallet i fylkestinget påpekte også risikoen ved de nye reglene for sjåfører i turbusser. EUs transportkomite har foreslått at sjåførene skal kunne kjøre inntil tolv dager i strekk uten en eneste dags pause. Komiteen mener også at de samme sjåførene kan jobbe inntil 16 timer i døgnet opptil to dager hver uke. Jøsevold er forferdet over forslagene. – I Norge har vi krav til kjøre og hviletid, krav om døgnhvile og helgefri, og begrensninger på hvor mye en arbeidstaker kan jobbe i løpet av en gitt periode. For sjåfører er det spesielt risikofylt å bryte med disse reglene. En trøtt sjåfør er en farlig sjåfør. Man kan bare tenke seg ulykkespotensialet i overarbeidede buss- og trailersjåfører på isglatte vinterveier. Jøsevold berømmer fylkestinget for å være på ballen i denne saken. – Også ved forrige korsvei, i ACER-saken, fikk SV fylkestinget med seg på et nei-vedtak. Den gangen var vi først i landet med et slikt vedtak. Også denne ganger er vi blant de aller første til å vedta motstand mot regler som truer norsk arbeidsliv, og norsk suverenitet. Vi får håpe Stortinget har nok innsikt og mot til å gjøre det samme. (pressemelding)