LYKKEN I LIVET: De visste nøyaktig hvordan de ville ha det, men ikke hvordan det skulle gjøres. Ellinor og Kristian Hiller ble reddet av Haalnd VVS da de skulle skapet drømmebadet. Og lille Vetle? Han har for lengst lagt sin elsk på rommet.

– Badet har blitt det
nye favoritt-rommet

Skrevet for Haaland

De sto fullstendig fast da drømmebadet skulle realiseres. Ekspertene løste problemet på en time.

– Vi fikk rett og slett ikke plass til alt vi hadde planlagt, og i hvert fall ikke på rett sted.

Jakten på en drøm

Det var da barn nummer to meldte sin ankomst at ekteparet Kristian (36) og Ellinor Hiller (33) fant ut at de ville gjøre noe med badet. Strengt tatt innebar oppussingen hele kjelleren, men utgangspunktet var et nytt drømmebad.

 Huset på Båsmo er fra 1977 og ekteparet har bodd sammen der siden 2008. I løpet av årene hadde det meste blitt oppgradert, men så var det altså dette med badet.

 – Jeg hadde veldig klare tanker om hvordan det skulle bli, sier Ellinor som ikke har problemer med å innrømme at det var hun som på en måte ble sjefsarkitekten.

Saken fortsetter under bildet.

DETALJERTE PLANER: Mamma Ellinor lette gjennom blogger, Pinterest-sider og magasiner for å finne de rette detaljene.

 Grundig research

Til daglig jobber hun som eiendomsmegler og er også av yrke mer enn gjennomsnittlig opptatt av hus, innredning og miljø. Derfor gikk hun grundig til verks:

 – Jeg sjekket reiseblogger, Pinterest, magasiner og et utall nettsted i jakten på inspirasjon. Badet skulle være enkelt, stilrent, harmonisk og funksjonelt. Samtidig var ikke arealet ubegrenset.

 Og det var her de møtte på problemene. De fysiske begrensningene tillot ikke akkurat den innredningen Ellinor hadde sett for seg:

 – Det ble mange runder med tegneark og linjal ved kjøkkenbordet.

Saken fortsetter under bildet.

PLASSMANGEL: Hvordan skulle de få plass til det runde badekaret, dusjkabinettet og toalettet. Fagfolkene hos Haaland VVS hadde løsningen.

Ekspertene reddet dagen

Det var da Haaland VVS kom til unnsetning. Ekteparet visste godt om firmaet, som også hadde fått gode skussmål fra folk de kjente. Og dette skulle vise seg å bli løsningen.

 – Jeg tror ikke det gikk mer enn en time etter at vi hadde satt oss ned med fagfolkene deres, så hadde de kommet opp med en løsning som faktisk fikk plass til alt, sier Kristian.

 Han jobber som daglig leder hos Bygger’n K. J. Karlsen og har i liket med sin ektefelle, en utvidet interesse for alt som dreier seg om hus og bygg.

 Det meste på ett sted

– Fordelen med Haaland er at de også leverer elektro-tjenester, dermed fikk vi løst mange problemer på ett sted, sier Kristian.

Saken fortsetter under bildet.

FARGEVALGET VIKTIG: Når du først skal skape deg et drømmeband, er det viktig å finne en leverandør som skjønner hvor du vil, helt ned til fargevalg på blandebatteri og hvilken type dusjhode som fungerer best.

Etter noen runder hvor alt av detaljer ble bestemt, helt ned til farge på blandebatteri og størrelsen på baderomsflisene, fikk de et prisoverslag og en garanti for når alt skulle være ferdig.

Hektisk innspurt

Den siste innspurten var hektisk og Ellinor var hele tiden opptatt av at alle detaljene måtte stemme:

– Jeg tror kanskje de på Haaland var litt lei av meg, men jeg hadde for lengste drømt meg inn i rolige timer i det runde badekaret med skum og levende lys.

Saken fortsetter under bildet.

ALT PÅ PLASS - I TIDE: Kristian og Ellinor Hiller kunne fornøyd slå fast at badet ble slik det hadde drømt og - og det sto ferdig innen tidsfristen.

 Så hvordan gikk det?

 – Vi hadde termin 10. juni og var veldig klare på at alt måtte være ferdig innen da. Men da Vetlekom til verden 7. juni, så var vi faktisk i boks, sier Kristian.

 – Det var en helt magisk følelse å komme hjem til et bad som hadde blitt nøyaktig slik jeg hadde drømt om, sier Ellinor.

STEMNINGSFULLT: De jaktet på et bad som skulle formidle stemning, ro og balanse. Og det var nettopp det de fikk.

Elsker krevende kunder

For Haaland VVS, som er medlem av Bademiljø-kjeden, var oppdraget på Båsmo av den typen de rett og slett elsker:

 – Det er flott med kunder som vet hva de vil ha, sier service-leder Frank Gabrielsen.

 Hans råd til huseiere som vil gjøre noe med badet, er å sette opp et budsjett og så ta kontakt med fagfolkene:

 – Renovering av et bad kommer – erfaringsmessig – på et minimum mellom 250.000 og 300.000 kroner. Men det finnes mange løsninger og vi er fleksible med tanke på hvor vi eventuelt kan spare inn kostnader.

Lønnsom investering

Så er det også slik, som familien Hiller erfarte, at rutinerte fagfolk kan se løsninger du selv ikke oppdager. Blant annet hvordan du mest effektivt innreder rommet.

 Og hvis du vurderer hva du bør gjøre med et hus du skal selge, så har Gabrielsen følgende profesjonelle råd:

 – Et velfungerende bad gjør boligen mer attraktiv. En oppussing her er penger du definitivt får igjen under budrunden.

 Du kan lese mer om Haaland her.