David André Erichsen tilbyr grafiske designtjenester  og skreddersydd systemutvikling

David André Erichsen tilbyr grafiske designtjenester  og skreddersydd systemutvikling — enten du er en liten  aktør eller en større har han mye å bidra med.


Tekniske og visuelle løsninger: 

Skreddersyr grafisk design
David André Erichsen tilbyr grafiske designtjenester og skreddersydd systemutvikling — enten du er en liten 
aktør eller en større har han mye å bidra med.

Det er viktig for meg å bli godt kjent med de jeg jobber sammen med. Komme litt under huden på dem slik at jeg kan forstå hvordan de tenker og hvilke utfordringer og behov de har – se «det store bildet», forteller grafisk designer og utvikler David André Erichsen.

Samtidig som han har laget gode løsninger har han sett nye behov hos kundene. Det har resultert i produktutvikling som har åpnet opp nye markeder for Daesign. 
I porteføljen hans er det kunder fra helse-, industri- og kulturbransjen samt både mediebedrifter og veldedige organisasjoner. Siden oppstarten av selskapet Daesign AS i 2009 har han laget mange nettsider, logoer, animasjoner, merkelapper, plakater, annonser, teater­programmer og magasiner, for å nevne noe. Også magasinet du nå leser står han bak. Det er sjeldent det er rolige dager på kontoret som ligger praktisk til i sokkelen i huset til familien hans på Hauknes. 
Tech-interessert
– Jeg tilbyr det aller meste innenfor grafisk design, og legger mye tid og energi inn i å holde meg oppdatert på utviklingen i bransjen. Det har vært en innholdsrik reise siden 12-årsalderen, da jeg fant min interesse for grafisk design. Jeg trives veldig godt med det jeg gjør, forteller han.
David er som mange andre interessert i teknologi, men har kanskje tatt et steg eller to flere enn de fleste.
– Jeg har hjulpet mange kunder med grafisk design,
enten gjennom å lage annonser, utvikle nettsider 
eller andre ting. Kundene har ofte flere behov, og 
i noen tilfeller har det vært mest hensiktsmessig å bygge tekniske løsninger selv. 
Det har eksempelvis resultert i et annonsebookingsystem for Avisa Hemnes og fadderdatabase for Stiftelsen Make Possible.

Jan Nestvold, styreleder i Stiftelsen Make Possible

– Jeg er veldig glad for de nye verk­tøyene vi har fått. Database-løsningen og den nye hjemme­siden makepossible.no, gjør det lett for folk å tegne seg som fadder ved bruk av BankID på App eller mobil. Dette sparer oss for mye arbeid, og dermed kan vi bruke mer tid og ressurser på å hjelpe enda flere foreldreløse barn til en tryggere oppvekst og en bedre framtid, forteller styreleder i Stiftelsen Make Possible, Jan Nestvold.


-Fra dataingeniør til typograf

Det hele startet da han ble headhuntet etter ungdoms­skolen til en lærlingeplass hos et trykkeri i Mosjøen. Selv om planen hans opprinnelig var å bli data­ingeniør, var det noe som gjorde at han ikke kunne takke nei til denne muligheten. Reisen fra lærling til svennebrev i førtrykksfaget gjorde ham klar for oppgavene i en bransje som var i konstant utvikling. 
– I dag kaller vi typografer for mediegrafikere, og det er ikke bare tittelen som har endret seg på alle disse årene. Hvis vi regner helt tilbake fra 12-årsalderen, da jeg fant min interesse for grafisk design, har jeg fulgt med utviklingen i bransjen i 30 år. Tekno­lo­gien har virkelig tatt over, og de verktøyene vi har i dag gjør arbeidet mye mer effektivt og åpner for langt flere muligheter enn hva man hadde for kun få år siden, forteller Erichsen entusiastisk. 
Selv om David brenner for jobben er det viktig for ham både å være familiefar med treneroppdrag for fotballaget til sønnen og tid til å spille gitar. 
– Det er fint å ha noe menigsfullt utenfor jobben man kan engasjere seg i. Det gir blant annet nødvendig avkobling slik at man ikke tenker på jobben hele tiden, forklarer designeren.


-SOM En partner for kundene

En av Davids større kunder, Nordland Teater, gir han mye handlingsrom når han skal designe og utarbeide plakater og programmer til forestillingene deres. 
– Det er viktig for meg å bli godt kjent med de jeg jobber sammen med. Komme litt under huden på dem slik at jeg kan forstå hvordan de tenker og hvilke utfordringer og behov de har – se «det store bildet». Da kan man få noe som ligner mer en partner-relasjon med kunden enn et rent kunde–leverandør-forhold.
– David har vært en foretrukket samarbeidspartner siden 2010, og det er ikke uten grunn vi holder hardt på han. Ikke bare har han full oversikt over produktene vi bruker, han tenker ofte fremover med løsninger som gjør jobben både enklere, bedre og mer sømløs for oss. Han er med i mange prosesser på teatret. Blant annet plakater, magasin, program, annonser og ikke minst hjemmesiden vår.  Det er både ressurs- og tidsbesparende å ha David inne i disse prosess­ene. Han har alltid full oversikt og er alltid tilgjengelig om det skulle være noe, skryter Tina Ditlefsen, markedsmed­arbeider i 
Nordland Teater.
– Det er alltid morsomt og nyttig å jobbe sammen med David, er den samstemte tilbakemeldingen fra alle i markedsavdelingen på Nordland Teater.

Tina Ditlefsen, markeds­med­arbeider i Nordland Teater

-Avis-Grü¨nder

David var med på fødselen til Avisa Hemnes, og navle­strengen er fortsatt ikke kuttet.
– David var helt avgjørende for oss både før, under og etter oppstarten. Hans blikk for detaljer kombinert med utsøkt kreativitet gjorde at vår papiravis fra første utgave fikk et profesjonelt uttrykk, godt systematisert. Han ga konstruktive tilbakemeldinger, og var spandabel med å dele kunnskap, 
forteller ansvarlig redaktør i Avisa Hemnes, Knut Martinsen.
Etter hvert som avisa videreutviklet seg, videreutviklet også Erichsen seg.
– Vi så raskt at vi måtte ha en nettutgave. Den første versjonen ble utviklet lokalt, en versjon som David var helt sentral i. Den var både delikat å se på og å bruke, men da vi etter hvert måtte ha en abonnementsløsning i bunnen måtte vi bytte til en «standard nett­avis»-plattform, ellers ville vi nok brukt den første versjonen fortsatt, sier Martinsen.

Knut Matinsen, ansvarlig redaktør i Avisa Hemnes

Nye behov i avisa fikk David til å se nye løsninger, selv om det ikke ligger under grafisk design.
– Vi brukte mye tid på å ta i mot bestillinger av annonser, få bestillingen over til Daesign og så få dem fakturert. David så selvsagt behovet fra sin side, og da jeg fortalte hvor skoen trykket mente han at det skulle være mulig å konstruere noe selv. Vi lot ham prøve, og nå har vi et utrolig enkelt system der vi med noen få tastetrykk får lagt inn bestillinger. Annonsemateriell sendes automatisk over til David, og når vi skal fakturere er det bare noen få tastetrykk. Vi har gått fra notatbok og steinalder til en nærmest fullautomatisert løsning, forteller redaktøren engasjert.


-Fornøyd 5-årsJubilant

Erichsen gratulerer Rana No med 5-årsjubileumet og ser fram mot fortsatt godt samarbeid i tiden som kommer.
– Rana No begynte å bruke David i 2018 og er utrolig fornøyde med alt han har gjort for oss. Vi kommer til å fortsette å bruke han videre og ser fram mot et nytt år med godt samarbeid, sier markedssjef i Rana No, Kjersti Krutnes.

Med sin Print&Cut-maskin kan David produsere trykksaker i store og små formater. Plakater, rollups, vindusdekor, bannere og klistremerker er noe av det han produserer med maskina. Her produseres også merkelapper for klær og utstyr fra nettsiden labelme.no som Daesign AS står bak.