SAMMEN ER VI GODE: Avdelingsleder Roger Skjellhaug hos Miras Hydraulikk AS kan slå fast at delene, som daglig leder Torfinn Larsen og medarbeiderne Benny Almli, Morten Bjørnmyr og Ørjan Eide på Hydroscand har levert, fungerer knirkefritt – som vanlig.

Den perfekte partneren

Skrevet for hydroscand
29.12.2019 17:46

Hvert sekund teller når Miras Hydraulikk utfører oppdrag for store kunder. Da er det gull verdt å ha Hydroscand som underleverandør.

– Hvis et smelteverk må stenge en ovn for at vi skal gjøre en jobb, betyr det rett og slett at tid er penger. Da er vi totalt avhengig av at alt av deler kommer til rett tidspunkt, sier avdelingsleder Roger Skjellhaug hos Miras Hydraulikk AS.

TUNG OG SENTRAL AKTØR

Miras er Nord-Norges største hydraulikkselskap med spisskompetanse på hydraulikk, pneumatikk, mekanikk og industrirør. De jobber jevnlig for store kunder som blant annet Aker Solutions, Celsa Armeringsstål, Statkraft, Yara Glomfjord, Elkem og Rana Gruber. Et eksempel er da Miras var hyret inn av ­Westcon for å legge flere kilometer med rør til hangarer for fjernstyrte undervannsfartøyer. Et oppdrag med ufravikelige tidsfrister:

– Hydroscand sørget for en løpende forsyning med deler som kom inn med fly – alt gikk på skinner.

Saken fortsetter under bildet.

FULL OVERSIKT: Hydroscand har bidratt til at Miras har få en moderne og effektiv lagerstyring. – Det er avgjørende å hva som ligger hvor, sier avdelingsleder Roger Skjellhuag.

ALT HANDLER OM TILLIT

Så skjer det jo også at det plutselig ikke finnes deler verken lokalt, regionalt eller nasjonalt. Da sørger Hydroscand – via sitt internasjonale nettverk – at de kritiske varene dukker opp. Og alt til rett tid.

Til sjuende og sist koker det ned til ett ord: Tillit. Fagfolkene hos Miras vet at hvis de tar en telefon til Hydroscand, så skjønner de øyeblikkelig hva det dreier seg om. Det er nok med et par ord, et grep eller betegnelse og så er saken løst.

LAGER-REVOLUSJONEN

Men det stopper ikke der. For en bedrift som daglig trenger en velfylt delelager, er det viktig at alt er lett å finne. Og her har Hydroscand sørget for et helt nytt system, hvor strekkoder gjør at Miras 21 medarbeidere har stålkontroll på nøyaktig hva som ligger hvor. Hvilket igjen er oppskriften bak suksessen til Hydroscand:

– Vår jobb er å sørge for at kundene har alt de trenger – til en hver tid, sier daglig leder Torfinn Larsen.

Saken fortsetter under bildet.

SMÅTT ER GODT: Noen ganger handler deler om svært små gjenstander. Men alt er like viktig for at produksjonen skal gli knirkefritt.

FIKSER ALT - ALLTID

Det betyr at de har en egen vakttelefon som er bemannet 24 timer i døgnet og de tilbyr også service-avtaler som sikrer kundene en trygg og kontinuerlig oppfølging.

For er det én ting som er mottoet til Hydroscand på Mo, så er det følgende:

– Når noen ringer og lurer på om vi kan hjelpe dem, så finnes det bare ett svar:

– Klart vi kan!