KLAR TIL Å HJELPE DEG: Gründerne bak Ditt Apotek brenner for å skape trygghet og omsorg til alle kundegrupper. F.v. apoteker Sissel-Marie Grøttebø, apotekbestyrer Kari Mette Dahl og reseptarfarmasøyt Anne Lene Hagen.

Dine nærmeste hjelpere

Skrevet for ditt apotek
11.12.2019 19:31

Apoteket er ikke bare et sted hvor du kjøper medisinen din, her får du også et bredt spekter av råd og hjelp.

Damene bak Ditt apotek brenner for jobben. Sissel-Marie Grøttebø, Kari Mette Dahl og Anne Lene Hagen sørger for at avdeling­ene på Ytteren, Meyer og Byporten hele tiden er ajour med det som skjer i markedet.

KUNNSKAP OG NÆRHET

– Vårt mål er å skape en bedrift som har høyt faglig nivå, god service og samtidig er en trygg og trivelig arbeidsplass. Apoteket er et lavterskeltilbud til folk der de bor.

– Som legemiddeleksperter er vår jobb å gi råd om riktig bruk av legemidler, samt kontrollere at legemidler kan brukes sammen og at dosen er ­riktig. Finner vi feil kontakter vi legen, sier  apotekbestyrer Kari Mette Dahl.

Vi er en del av nærmiljøet og sitter på stor kompetanse. De tre gründerne forteller om en hver­dag med mange varierte oppgaver og meningsfylt arbeid. Fornøyde kunder er den beste markeds­føringen, sier de tre samstemt.

EN SPENNENDE REISE

De tre farmasøytene kan berette om en lang og spennende reise siden starten.

Det hele startet i 2001 da apotekmonopolet ble opphevet. De tre damene benyttet seg av muligheten og stiftet selskapet Aporana AS.

Året etter åpnet de sitt første apotek. Siden den gang har det blitt to apotek til i familien og  tilsammen 18 ansatte er fordelt på Ditt apotek ­Meyer, Ytteren og Byporten. En del av med­arbeiderne har vært med helt fra starten.

Saken fortsetter under bildet.

TRYGT OG FORTROLIG: – Det er viktig at vi legger til rette for at kundene kan snakke med oss under trygge og fortrolige forhold, sier apoteker Sissel-Marie Grøttebø.

Underveis har de hatt stor hjelp av hverandre og hele staben har blitt sveiset så tett sammen at de kun snakker om «Apotekfamilien».

GODE RÅD ER BILLIGE

Apoteket er en kunnskapsbedrift. Alle ansatte har fagutdannelse som apotektekniker eller farmasøyt. Hvert år ekspederes til sammen ca 140 000 kunder og et tilsvarende antall resepter.

– Som legemiddeleksperter er vår jobb å gi råd om riktig bruk av legemidler, samt kontrollere at legemidler kan brukes sammen og at dosen er ­riktig. Finner vi feil kontakter vi legen.

De senere år har myndighetene sett at apotekene er et lavterskeltilbud og gitt oss flere oppgaver, vi er helsepersonell og en del av helsevesenet. Her kan kunden gå inn og få gratis veiledning om riktig bruk av inhalasjonsmedisin og samtaler med ­farmasøyt om hjerte-kar legemidler.

Saken fortsetter under bildet.

FAGLIG I FRONT: – Vi jobber mye for å ligge i front når det gjelder kompetanse, service og gode produkter. Det er på denne måten vi kan skille oss ut og bli de apotekene kundene foretrekker, sier reseptarfarmasøyt Anne Lene Hagen.

– Siste tilskudd på stammen av tjenester er ­vaksinasjon. Denne tjenesten styrker apoteket som lavterskeltilbud i helsevesenet. Vi håper etter hvert å kunne tilby flere lignende tjenester.

Apoteket tilbyr dessuten et bredt spekter av ­varer innen områder som kost, tenner, hud,  mor–barn samt andre helserelaterte produkter.

SKAL LIGGE I FRONT

Så er det slik at konkurransen blir stadig hardere og marginene mindre på reseptbelagte legemidler. Apotekene er derfor nødt til å ha flere ben å stå på og dette gjenspeiles i det brede vareutvalget i selvvalget.

– Vi jobber mye for å ligge i front når det gjelder kompetanse, service og gode produkter. Det er på denne måten vi kan skille oss ut og bli de apotekene kundene foretrekker.