En pioneer innen det grønne skiftet

Celsa Armeringstål er av stålprodusentene med lavest karbonavtrykk i europa med 211 til 305 Co2 eqpr tonn. De er blant de beste i klassen, nå ser de på mulighetene for å redusere enda mer på veien mot en bærekraftig framtid.

– At vi kan vokse som bedrift uten å gjøre det på bekostning av våre fremtidige generasjoner er avgjørende for vår fremtid. Vi er nødt til å lykkes med det uten at våre etterkommere skal få problemer. Derfor ønsker vi å etterlate dem en grønn og bærekraftig bedrift som ikke forurenser, forklarer en tydelig engasjert CEO på Celsa Armeringsstål, Utku Öner.

Lidenskap er en av de seks grunnverdiene i firmaet og når Öner snakker om det grønne skiftet og fremtiden ser man at det lyser fra øynene hans.

– Vi lanserte vår bærekraftige strategi i 2018 . Målet da var å redusere CO2 utslippene med 50% innen 2030, å være CO2 nøytrale innen 2050. Lokale utslipp skulle reduseres med med 50% innen 2030 og 70% innen 2050.

Dette var i 2018 og nå reviderer Celsa Armeringsstål målene fordi de ønsker å gjøre det på kortere tid. Målsetningen til selskapet har blitt endret til å bli ledende innenfor den sirkulære forsyningskjeden og derfor trekkes 2050 målene frem til 2040.

Saken fortsetter under bildet.

GRØNN PIONEER: Celsa Armeringstål ønsker blant annet å ta i bruk hydrogen for å lykkes med å gjøre produksjonen bærekraftig, forteller Utku Öner, CEO på Celsa Armeringsstål.

– Når vi har satt oss de målene, tror vi på dem og da skal de gjennomføres. Vi har gjort målrettede tiltak på hvilke grep som må til. Det er koblet til investeringer selvfølgelig, men også en rekke innovative prosjekter. For eksempel det å få hydrogen til Mo i Rana slik at vi kan bruke det som energikilde i vår valseovn

I samarbeid med Statkraft ønsker Celsa Armeringsstål å bygge et elektrolyseanlegg med en effekt på 50 megawatt for å lage hydrogen i Ranaområdet. De har diskutert og jobbet med Statkraft og Enova siden 2018 med dette. Målene deres er så ambisiøse at de trenger å bygge nye valseovn med ny innovativ brenner teknologi at den enda ikke er ferdig utviklet.

– Vi har ute en konkurranse i markedet på å levere det. Hvis vi får støtten vi trenger, kan vi bruke hydrogen på valseovnvåre fra 2024. Vi er faktisk så nært å virkeliggjøre målet og når vi lykkes kan vi redusere scope 1 utslippene våre med 60% og det er enormt.

Alltid en mulighet for vekst

Celsa Group er ganske unikt sånn sett, selv om de ansatte ikke har et ønske om å flytte på seg har de muligheten til å videreutvikle seg ved internasjonalt samarbeid med kollegaer fra de andre Celsa Group stålverkene i Europa.

– Celsa Group har en digitaliseringsstrategi der vi beveger oss mer mot automasjon og AI. Vi har ingeniører som samarbeider mellom de ulike stålverkene der hvert verk får ansvaret for et spesifikt område. Akkurat nå har vi på Mo ansvaret for å implementere AI i valseverket og stålverket vårt. Det vi erfarer her, melder vi inn til de andre slik at de kan lære fra våre erfaringer.

Innenfor ledelse er det mye av de samme prinsippene som gjelder. Her analyseres folkene for å fange opp de som har et ønske om å utvikle seg og har potensiale til å lykkes. Så sees det på ulike senarioer for dem. Om de er villige til å flytte på seg for å nå målene sine prøver selskapet å finne en bra match mellom talentet og bedriften, da ser de både på internt i Norden men også i Europa.

Saken fortsetter under bildet.

TALENTFABRIKK: Celsa er dyktige på å fange opp talentene sine og gi de muligheter til å vokse

– Det er utrolig mange muligheter bare man ønsker å ta dem. Jeg er det perfekte eksemplet, en vanlig mann som kommer fra Tyrkia, flytter til Spania, Polen, Sverige og er nå i en ledelsesposisjon i Norge etter å ha gått gradene internt i Celsa Group. At de ansatte har den muligheten til å utvikle seg er viktig for oss og noe vi er stolt av her i Celsa familien.

Et steg opp

Öner skryter av verdiene til eierfamilien i Celsa konsernet. Han trekker frem at det er nettopp derfor de kan overflytte medarbeidere internt. Den like tilnærmingen til hvordan gjør ting gjøres uavhengig av sted. Selv er han stolt over å ha tatt steget opp til CEOetter nesten femten år i Celsa-systemet.

– For det første er jeg veldig stolt over at jeg har blitt gitt muligheten. Jeg er ung, men jeg har allerede vært en god del år i konsernet. Jeg startet Celsa sitt hovedkontor i Barcelona i 2006 under praksis i forbindelse med masterutdanningen min. Jeg ser ikke på meg selv som bare en leder, men mer en som får ting til å skje. Det er selvfølgelig et stort steg opp til CEO det har sine utfordringer. Heldigvis kjenner temaet meg veldig godt etter tiden min her og det tror jeg vil gjøre utfordringen lettere, avslutter Öner.