EN EKTE SOLSKINNSHISTORIE: Taket på hovedkvarteret til Haaland er dekket av 640 solcellepaneler, noe som gjør bedriften mer enn selvforsynt med strøm. – Det er viktig for oss å være en grønn og bærekraftig bedrift, sier Therese Jürgensen og Lars Magnus Høgaas.

Et miljømessig
kraft-tak

Skrevet for Haaland
03.12.2019 19:02

De satser tungt på en grønn profil og det blir det også god butikk av.

– 70,2 megawatt-timer.

Daglig leder Lars Magnus Høgaas i Haaland skuer ut over taket på selskapets nye hovedkvarter. Det er dekket av 640 solcellepaneler. De har vært i drift siden mai i år og har altså produsert 70,2 megawatt-timer.

BÆREKRAFTIG BEDRIFT

– Det er mer enn vi trenger selv og overskuddet har vi solgt til Helgeland Kraft.

Denne miljøvennlig kraftproduksjonen har også ført til en innsparing av 27.000 kilo CO2. Nå venter bedriften spent på hvordan produksjonen blir til vinteren, for statistikken viser at du får maksimal effekt når det er minusgrader ute.

Saken fortsetter under bildet.

CO2-KUTT: Energien som produseres på dette taket betyr en innsparing på 27.000 kilo CO2.

Solcellepanelene er bare en liten del av miljø­fokuset til Haaland. De er nå i full gang med å få hele konsernetmiljøfyrtårn-sertifisert.

– Vi mener det er viktig at Haaland, som et stort selskap, tar grep og går foran når det gjelder å skape et bærekraftig næringsliv, sier kvalitet- og forbedringsleder Therese Jürgensen.

Det betyr igjen at de også sitter med tung kunnskap om installering og drift av solcelle­paneler, noe de nå tilbyr i markedet til private og næringslivskunder.

Haaland har også investert i en stor el-bilpark, kjøretøyer som lades opp med bedriftens egen­produserte strøm.

Salg og montering av ladere til el-biler er også noe som inngår i selskapets sortiment.

SAMLET UNDER ETT TAK

Nå har de samlet alle faggruppene under ett tak, slik at det blir et optimalt samarbeid mellom rør, elektro og ventilasjon. De tilbyr også komplette bad hvor de sørger for alt fra snekkere til flisleggere om nødvendig.

NYTT SHOW-ROOM: – Vi er veldig fornøyde med at vi har fått på plass et skikkelig show-room. Det vet vi er noe kundene vet å sette pris på, sier Therese Jürgensen og Lars Magnus Høgaas.

– Skal du for eksempel gjøre noe med badet omfatter det fort en rekke håndverkere som må jobbe tett sammen. Da kan vi være garantisten for at dette skjer så sømløst som mulig, sier Jürgensen.

SUKSESS MED SHOW-ROOM

I forbindelse med dette har de også etablert en helt nytt show-room med blant annet en digital 3D tegnestasjon hvor kundene kan få se nøyaktig hvordan de ulike løsningene blir seende ut i praksis.

PROFFE HJELPERE: Len Vonstad bistår kundene med å vise hvordan badet ditt kan bli seende ut.

I dag jobber det 208 medarbeidere i hele Haaland-konsernet, 110 av dem på Mo.

– Vi legger stor vekt på å være en attraktiv arbeidsgiver og legger hele tiden forholdene ­maksimalt til rette for folkene våre. Samtidig satser vi hardt på å være en offensiv lærlingebedrift, sier Høgaas.

Veksten i selskapet har vært betydelig de siste årene og siden 2016 har Haaland vært total­leverandør av alle tekniske fag.