Familiehotellet «alle» har et forhold til

Skrevet for Fru Haugans Hotel
19.05.2021 07:00 - OPPDATERT 27.05.2021 16:59

Når du besøker Fru Haugans Hotel besøker du mer enn et hotell. Det vet dagens eiere og toppledelse å forvalte.

 

Familiehotellet «alle» har et forhold til
 
Når du besøker Fru Haugans Hotel besøker du mer enn et hotell. Det vet dagens eiere og toppledelse å forvalte.

Sverre og Ellen Løvold Strand

 

Avgjørende utbygging

Likevel har Ellen Løvold Strand aldri følt seg forpliktet til å ta over etter foreldrene. De flyttet fra Kristiansund til Mosjøen og overtok hotellet da hun var 16 år. Studier og jobb tok henne langt og lenge vekk fra byen. I Oslo hadde hun og mannen gode jobber som de trivdes i, hun hos DNB Bjørvika. I mellomtiden hadde moren gått bort, mens faren drev hotellet videre. Ei utbygging av hotellet ble avgjørende for ekteparet:


 – Den krevde et aktivt eierskap og en tilstedeværelse. Det andre store argumentet som gjorde at vi bestemte oss, var muligheten til å drive og utvikle noe selv, forteller de. Høsten 2014 sa de opp jobbene, og tok med seg de to sønnene og flyttelasset. Siden har det gått slag i slag.
 – Det er viktig for oss at hotellet fremstår med høy kvalitet, så vi pusser opp hele tiden.

Involverer de ansatte
Som ledere forteller de at de er mye til stede på hotellet og at de er tydelige på hvilken retning de vil i med driften.
 
– Vi staker ut kursen og setter rammene, så får våre dyktige medarbeidere og avdelingsledere styre. Vi er flinke til å delegere, forteller Sverre Haakon L. Strand.
 
– Vi er tilhengere av samarbeid og ønsker at våre ansatte skal føle eierskap til hotellet, ta beslutninger og oppleve at det er deres hotell også. Det er viktig for oss at de ansatte er fornøyde, sier Ellen Løvold Strand.
 
Opplevelser som merverdi 
De forteller at det er slutt på den tida et hotellopphold var seng, frokost, service og et besøk i baren eller nattklubben innimellom.
 
– God seng, god frokost og god service tar kundene for gitt i dag. Da er det viktig å kunne tilby en merverdi oppå det, som opplevelser, service, historie, varianter av spisetilbud og aktiviteter. Summen av dette påvirker kundens valg av hotell, forteller Sverre Haakon L. Strand.
Hos Fru Haugans Hotel velger de i stor grad å fokusere på det som er unikt for dem og det virker. En tur gjennom hotellets ganger er en vandring i historie. De har til og med eget museum. Under deres ledelse har hotellet fått flere spisesteder og barer. Uten pandemi-restriksjoner har de vanligvis mye underholdning og livemusikk, for de ønsker å trekke folk mellom lokalene. De har også investert i infrastruktur knyttet til aktivitet, slik at man kan lande i hotellbaren fra zipline på Øyfjellet.
 
Fra vugge til grav
 – Vi merker at gjester er interesserte i hotellet på grunn av historien vår, og mat- og drikketilbudet vårt. Det får vi masse gode tilbakemeldinger på. Og vi merker at folk stopper ved hotellet på grunn av de tilbudene vi har, for eksempel barnefamilier som vil oppleve noe mer. Vi har hatt en god vekst siste fem-seks årene, fra 39 millioner til 70 millioner kroner i omsetning, så det er åpenbart at gjestene har satt pris på produktene vi har introdusert, sier Sverre Haakon L. Strand.
 Også lokalbefolkningen er flittige brukere av Fru Haugans Hotel.
 – Vi hører stadig om folk som har hatt alle høytidsdager i livet hos oss, som dåp, bryllup, bursdag og til begravelse. Man blir stolt over å få lov til å være en slik arena, sier Sverre Haakon L. Strand.
 
Stolte forgjengere

-I dag blander Fru Haugans Hotel ærverdig historie med førsteklasses mat, drikke, opplevelser og service. Ellen Løvold Strand tror forgjengerne hennes ville vært stolte over måten de driver hotellet på i dag.
 – Jeg velger å tro det. Restaurantene og barene er nok større enn de hadde sett for seg. Men de drev i sin tid og hver generasjon har satt sitt preg på hotellet. Jeg tror nok mora mi hadde vært stolt, avslutter Ellen Løvold Strand, femte generasjons hotelldirektør ved Fru Haugans Hotel.

 
 
Fru Haugans Hotel blander ærverdig historie med førsteklasses mat, drikke, opplevelser og service. Ellen Løvold Strand er femte generasjons hotelldirektør og tror henne forgjengere ville vært stolte over måten hun og mannen Sverre Haakon L. Strand driver hotellet på i dag.