– HER Går det unna: Dagene går i et forrykende tempo for butikkmedarbeider Kim Morland og daglig leder Pål Asphaug hos Montér. Her utenfor butikken med bortbestilte varer som må oppbevares her, fordi trelastbutikken deres allerede har for liten plass et drøyt år etter at Montér åpnet i Rana.

Full fart hos Montér

Skrevet for Montér
22.06.2021 15:00

– Vi har nok varer til å klare oss ut året og vi har ikke noen problemer med leveransene, forteller den daglige lederen.


– HER Går det unna: Dagene går i et forrykende tempo for butikkmedarbeider Kim Morland og daglig leder Pål Asphaug hos Montér. Her utenfor butikken med bortbestilte varer som må oppbevares her, fordi trelastbutikken deres allerede har for liten plass et drøyt år etter at Montér åpnet i Rana.
– Det skal være godt for kundene 
å komme hit, de skal bli sett hos oss 
og de skal finne varene de trenger.

Det sier daglig leder Pål Asphaug hos Montér.

– Vi har hatt en kjempefin reise siden oppstarten for et drøyt år siden. Kundegrunnlaget er godt og starten på 2021 har vært fantastisk, forteller han.

Et tidlig hei!

Den er godt synlig fra veien i Vika, butikken til Montér, men sine store, røde bokstaver på husveggen. Kanskje har du også lagt merke til stablene med diverse trevarer når du har kjørt forbi.

– En stor del av det vi har inne er allerede avsatt til prosjekt, forteller Asphaug og peker på bordkledning, terrassebord og takstoler. Vi er med han på en runde via butikken og trevareavdelingen, og ut til plassen utenfor lokalene deres.

– Vi har nok varer til å klare oss ut året og vi har ikke noen problemer med leveransene, forteller den daglige lederen.

Han veksler stadig ord med kunder eller sine ansatte.

– Det skal være godt å komme til oss. Kundene skal bli sett og få hjelp, og de skal ønske å komme tilbake.

Han forteller at deres verdier er serviceinnstilling, kundevennlighet og at de skal være der for kunden.

– Hvor lang tid tok det før noen sa hei til deg da du kom? Hos oss skal kunden få et tidlig «hei» og bli sett.

Ryddig butikk og nok varer

Dialogen og kontakten med kunden er ikke det eneste som er godt gjennomtenkt hos Montér. I butikken er det nesten tellekanter mellom varene og eskene i hyllene.

– Det skal være ryddig og oversiktlig i butikken. Det skal være enkelt for kunden å finne varene og vi får gode tilbakemeldinger på butikken vår, sier Asphaug.

De har fokus på å ha nok varer til enhver tid til de faste kundene som bruker Montér. Til de store entreprenørene har de sikret seg det nødvendige volumet av varer til ut september.

– Vi prøver å skille oss ut positivt ved å planlegge leveransene til de større prosjektene faste kunder og entreprenører har, sier Asphaug.

Montér har blant annet levert materialer til flere store prosjekter i Rana, som Gruben barneskole.

Voksesmerter

Om fjoråret ble godt, så vet Asphaug allerede nå at dette året blir godt. Det meste av varer som er bestilt, står neste eier klar til å overta.

– Noen varer er bare så vidt innom her, før de går ut igjen. Sånn sett er vi tidvis bare et mellomlager. Det er derfor det er så fullt noen steder her.

Han forteller at de gjerne skulle hatt større plass allerede. Både butikk, administrasjonsdel og trelasthandel har voksesmerter etter et drøyt års drift. Derfor skal de som regner anbud snart ta i bruk en del av lokalet som i dag veksler mellom lager, spiserom og kontorer.

– Men resten blir som det er inntil videre. Vi er realistiske og vet at tiden vi har vært inne i med nedstengning ikke vil vare for alltid. Folk skal ikke være hjemme og pusse opp i all tid. Til høsten er de fleste vaksinerte og bevegelsesfriheten kommer gradvis tilbake. Da blir det nok mer normal drift og fart her også, sier den godt fornøyde daglige lederen hos Montér.
 
 

Hjelper deg: Trelastansatt Frode Ødegård hjelper deg med å finne riktige materialer.

ET løft: Trelastansatt Frode Ødegård og trelastarbeider Kim Skevik (kjører trucken på bildene). Her går det i full fart med varer inn og varer ut.