ENKLERE HVERDAG Etter at Synspunkt Stensland byttet telefonoperatør, har hverdagen blitt enklere for alle om bord. Fra venstre: Butikksjef Kristin, optometrist Erik, optometrist Marie og optiker og skipper Andre Stensland.

- Handler om å være tilgjengelig

Der er Saga Mobil helt overlegen. Da Synspunkt Stensland skulle bytte telefonleverandør, ble løsningen en lokal aktør. Det angrer de ikke på.

Vårt forrige system var ekstremt komplisert, tungnem og det krasjet ofte. I tillegg var det dyrt og det kom alltid en serviceregning i tillegg. Det var både tungvint og irriterende, forteller André Stensland.

Han er optiker og eier av butikken Synspunkt Stensland i Mo i Rana. Butikken har holdt til i byen siden 1985. Som med så mye annet her i livet, kom det en tid der butikkens telefonsystem måtte oppgraderes. Etter en rekke dårlige erfaringer med ulike aktører var Stensland usikker på om det «rette systemet» fantes der ute. Overraskende nok skulle det vise seg at løsningen var nærmere enn han trodde. 

For bare et steinkast unna Synspunkt Stensland, holder det nordnorske mobilselskapet Saga Mobil til. Mobilselskapet ble startet opp i 2016 med bardudølene Knut-Bjørnar Braathen og Jan Inge Johnsen i spissen. De to har lang erfaring fra telecom-bransjen og har i løpet av få år etablert en rekke Saga Mobil salgs- og servicepunkter over hele Nord-Norge. Foruten å tilby gode mobilabonnement til privatkunder, har Saga Mobil spesialisert seg på å skreddersy telefonløsninger for store og små bedrifter over hele landet.

– Jeg ble kontaktet av Saga Mobil som sa de kunne hjelpe oss med å finne den løsningen som passet oss best. Jeg var skeptisk først. De foreslo blant annet at vi gikk over fra fasttelefon til mobiltelefon i butikken. Jeg trodde det betydde en rekke forskjellige telefonnummer med mye ringing. Det viste seg å være helt feil, mimrer Stensland.

Optikeren ble forklart at Saga Mobil kunne tilpasse telefonløsningen slik at det kun var ett nummer koblet opp mot alle telefonene, og at det nummeret fortsatt kunne være deres gamle telefonnummer. Altså ingen forandring!

– Det syntes jeg var et godt forslag. Dagen etter kjøpte jeg inn ti mobiltelefoner til våre medarbeidere fra dem. Saga Mobil hadde i forkant satt opp alt det tekniske og leverte telefonene fiks ferdig til oss. Selv navn på hver enkelt ansatt lå inne, forteller Stensland.

Fantastisk service

Prosessen og kundeservicen opplevde Stensland og hans medarbeidere som veldig god. Oppfølgingen i etterkant også.

– Når man går over til noe helt nytt, er det selvfølgelig en innkjøringsprosess der ting er litt uvant. Men vi prøvde og feilet, og fant ut i samarbeid med Saga Mobil hva som fungerte og ikke fungerte, forklarer optikeren.

Han forteller om personlig og god kundeservice hele veien. Stensland legger til at han påtar seg all «skyld» for de små utfordringene i begynnelsen.

– Jeg var rett og slett ikke tydelig nok overfor Saga Mobil og Knut-Bjørnar om hva vi trengte, og hva slags behov vi hadde. Det skyldes rett og slett at vi ikke visste hva Saga Mobil kunne tilby oss! Men med god oppfølging og samarbeid vet vi det nå, sier han fornøyd.

GOD LØSNING: Eier André Stensland forteller om bedre flyt på jobb etter de valgte Saga Mobil som operatør.

Også Synspunkts ansatte og kunder er strålende fornøyde med de nye telefonløsningene. Blant annet har Synspunkt Stensland gått for noe som kalles «stille ringing». Dette betyr at telefonen til butikken kun ringer i de ansattes mobil og headset - og ikke høyt ut i butikklokalet.

– Det er noe både våre ansatte og kunder setter stor pris på. Stressmomentet og bråk som ringing kan medføre blir borte. Samtidig slipper våre medarbeidere å konstant bli avbrutt for å svare telefonen når de konsulterer en kunde.

Saga Mobils løsning gjør nemlig at hvem som helst av de ansatte på jobb kan ta telefonen. Er én opptatt, tar én som er ledig «røret». En slik løsning har også gitt dem fleksibilitet i arbeidshverdagen.

– Om noen må være hjemme med sykt barn, kan de fortsatt ekspedere telefonen. Samtidig har vi en app som er skreddersydd våre behov. Det er helt fantastisk og har gjort ting mye enklere, sier Stensland.

Det handler om å være tilgjengelig, og der har Saga Mobil hjulpet oss å bli helt overlegne. I tillegg har telefonregningen gått drastisk ned. Det er heller ingen serviceutgifter. Det bare funker, legger han til begeistret.

Nord-Norsk og lokalt

Foruten funksjonelle løsninger, var det et annet punkt som lokket Stensland til å prøve Saga Mobil: Den lokale forankringen. Som næringsdrivende i regionen, vet han hvor viktig det er å støtte lokale bedrifter. For bak Knut-Bjørnar Braathen og Jan Inge Johnsen, består Saga Mobil hovedsakelig av nordnorske investorer.

– Om man kan bidra til vekst i nord-norsk næringsliv og de kan tilby det samme dekning som større aktører, så er det et enkelt valg. I tillegg har jeg veldig sans for folk som driver med nybrottsarbeid.

Så fornøyd er Stensland, at han nå har overtalt sin søster som driver optikerforretning i Mosjøen om å bytte til Saga Mobil.

– Det er viktig å spre det gode budskap når man er fornøyd med noe. Og vi er veldig fornøyde, sier optikeren.