KLAR TIL INNSATS: Med en egen avdeling på Mo, er Hydroscand klar til å sørge for at næringslivet kan konsentrere seg om det de er best på; skape resultater. F.v. Benny Almli, Torfinn Larsen og Morten Bjørnmyr.

Her er de ekte slangemenneskene

Skrevet for HYDROSCAND
29.01.2019 17:48 - OPPDATERT 29.01.2019 18:23

Når det oppstår en feil på maskinen, er hvert minutt kostbart. Med Hydroscand sitt inntog på Mo, er beredskapen nå kraftig hevet.

– Vi skal sørge for at næringslivet står best mulig rustet til å utføre jobben sin, sier daglig leder Torfinn Larsen.

SENTRAT PLASSERT

Sammen med plassjef Morten Bjørnmyr og servicetekniker Benny Almli representerer han den internasjonale giganten Hydroscand.  I november i fjor åpnet de dørene på Mo-avdelingen, sentralt plassert i Koksverksveien.

Hydroscand er et konsern med base i 19 land, 1100 ansatte fordelt på 200 avdelinger og en årlig omsetning på over 2,4 milliarder kroner. Bare i Norge finnes det i dag 38 avdelinger.

Saken fortsetter under bildet.

4.000 VARENUMMER: Morten Bjørnmyr finner frem de rette delene til en bedrift som trenger nytt utstyr. Med 4.000 varenummer er Hydroscand din garantist for at du slipper å vente på en leveranse fra utlandet.

BREDT UTVALG

Hovedfokuset er hydraulikk og pneumatikk. Det betyr alt av slanger, oljer, koblinger, deler, rensemiddel, fett, spylervæske og helt ned til arbeidshansker. I tillegg er de godt skodd for å bistå kunder som trenger bistand til vann- og oksygenslanger, pumper og trykkmålere.

 – Vi har vel rundt 4.000 varenummer, alt nøye basert på vår erfaring av hva næringslivet i vårt dekningsområde trenger, sier Bjørnmyr.

LOKAL KOMPETANSE

Og her ligger en av nøklene til suksess. Inngående geografisk og bransjespesifikk kunnskap gjør at bedriften er i stand til å skreddersy både varelager og service. Alle de tre på butikken har lang erfaring fra bransjen.

Saken fortsetter under bildet.

LOKAL SKREDDERSØM: Uansett hvilke behov kunden har, så kan Hydroscand lage en lokal løsning. Her bruker Benny Almli speilet på maskinen for å sjekke at slangekoblingen blir helt korrekt.

 – Hvis det ringer en kunde som beskriver et problem, må vi være i stand til øyeblikkelig å se for oss hvordan utstyret er konstruert og hva som er løsningen, sier Almli.

Kundene befinner seg i mange bransjer, som bygg og anlegg, landbruk og fiskeri, mekanisk og prosess-industri.

– Rana er jo kjent som en tung industrikommune og da er det viktig at service-apparatet er velfungerende, sier Larsen.

Saken fortsetter under bildet.

ALT DU TRENGER: Delelageret hos Hydroscand er nøye tilpasset det lokale markedet og betyr at kundene når som helst kan stikke innom og få nettopp det de trenger.

STORT MARKED

Markedet er store deler av Helgeland og strekker seg også inn i Salten. Her handler det om alt fra små enkeltmannsforetak, via små og mellomstore bedrifter til tunge konsern. Felles for dem alle er at de trenger lokal spisskompetanse.

– Hvis en slange eller en ventil ryker, nytter det ikke å vente på en del fra Tyskland. Da må vi kunne rykke ut og fikse ting omgående, sier Bjørnmyr.

 Det betyr også at Hydroscand på Mo har etablert en egen vakttelefon, og de tilbyr også faste serviceavtaler som sikrer kundene en jevn og trygg oppfølging.

Saken fortsetter under bildet.

HØY BEREDSKAP: Hydroscand har egen vakttelefon og rykker ut når bedriftene har et problem som må løses på kort varsel. F.v. Morten Bjørnmyr, Torfinn Larsen og Benny Almli.

STOR VARIASJON

De som tror at en slange bare er en slange tar grundig feil. For det krever dyp, faglig innsikt når du skal håndtere utstyr som skal pumpe opp fisk, levere vann til brannslukking og fungere på enorme anleggsmaskiner.

Og når de vet at en smelteverksbedrift er helt avhengig av spesialslanger som ikke leder strøm, så ligger disse klare i butikkens hyller.

MILJØVENNLIG GJENBRUK

Som et siste eksempel på hvor viktig det er å kjenne bransjen, hos Hydroscand får du også kjøpt pussefiller i små og store mengder.

 – Og da synes vi det er litt kjekt at vi kan tilby pussefiller som kommer fra Fretex, basert på gjenbruk av gammelt tøy, sier Larsen.

Saken fortsetter under bildet.

GÅR SOM SMURT: Oljer av alle typer er en sterkt etterspurt vare og Hydroscand på Mo har lagret opp nok til at alle får det de trenger.

 – KLART VI KAN!

Butikken på Mo ble åpnet i november i fjor og allerede nå går omsetningen i en rykende hastighet. Flere varer forsvant rett ut og måtte etterbestilles raskere enn forventet. Neste skritt nå er å øke lagerkapasiteten.

 For er det én ting som er mottoet til Hydroscand på Mo, så er det følgende:

 – Når noen ringer og lurer på om vi kan hjelpe dem, så finnes det bare ett svar:

  – Klart vi kan!