Eier og daglig leder Kim Even Olsen i Olsen Dekk & Felg viser stolt frem tomta han har kjøpt i Vika, hvor bedriften hans skal utvide med eget dekkhotell.

Her kommer 1000 kvadratmeter nytt hotell

Det blir god plass og jevn temperatur på Ranas nyeste hotell. Med andre ord alle forutsetninger for at bildekkene dine får et optimalt opphold.

Kim Even Olsen har jevnlig gått rundt med voksesmerter de siste seks årene. Sånn går det når stadig flere kunder vil ha varene og tjenestene dine. Nå bygger den daglige lederen og eieren av Olsen Dekk & Felg AS hotell i Vika, og Espen Jensen inntrer som hotellsjef. Her blir det plass til 16.000 dekk, eller sagt på en annen måte: dekksettene til 4000 biler.

 

Hotellsjef Espen Jensen i dekkbutikken i Langneset som de bevisst har innredet lun og varm. – Det skal være trivelig for kunden å komme hit, og vi som jobber her skal ha det bra, sier daglig leder Kim Even Olsen om butikklokalet.

 

Bedre plass til å hjelpe flere

– Vi har for mye aktivitet i forhold til arealet vi har i bygget til Olsen Dekk & Felg i Langneset. Med det nye bygget i Vika får vi frigjort plass her og rendyrket arbeidet med dekkhotell i romslige lokaler.

Dagens kapasitet i lokalene i Langneset er rett over 1500 dekksett.

– Det er stadig flere som ønsker dekkhotell og vi får jevnlig tilbakemelding om at kundene er fornøyd med jobben vi gjør. Jeg har inntrykk av at folk vil ha den servicen dekkhotell innebærer, med omlegging, kontroll og oppbevaring av dekk, og et profesjonelt øye på dekkene sine.

 

Dekkmontør Edijs Graepis gjør en grundig dekkvask, før dekket skal på hotell for vinteren.

 

For kundene innebærer det nye hotellet at det blir mulig å lagre større og tyngre dekk, og at flere kan benytte seg av denne tjenesten.

– Dekkskifte og dekkhotell innebærer en del oppgaver som krever både plass og rutiner. Blant annet skal jo dekk legges om, rengjøres, kontrolleres og snues på jevnlig under oppbevaringen. Med et eget bygg som kun er dekkhotell, blir disse oppgavene enklere å gjennomføre og mer oversiktlig for de ansatte. Her får vi god plass, muligheten til å gjøre en enda bedre og raskere jobb, og ikke minst får vi hjulpet enda flere kunder med dekkskift og dekkhotell.

 

– Det tok helt av

Det som startet som en kveldsaktivitet i garasjen hjemme i Altermarka, har nå blitt levebrød for Kim Even Olsen. Høsten 2015 ble BSU-pengene brukt til å kjøpe dekkomlegger, balanseringsmaskin og et varelager av vinterdekk, med mål om å legge til et par tusenlapper til husholdningen hver måned. Sånn gikk det ikke.

– Det tok helt av. Jeg annonserte litt og folk kom fra ytterst i havgapet, Sverige, Rognan og Leirfjord for å kjøpe dekk. Så jeg fikk en veldig god start.

 

Dekkmontør Valters Mezulis balanserer dekk.

 

Etter hvert måtte Olsen leie et større lokale i Vika, før ferden gikk videre til den gamle bensinstasjonen i Langneset. I dag er Olsen Dekk & Felg AS en solid aktør med fokus på personbiler og varebiler.

I lokalene i Langneset fortsettes det med salg av dekk og felg samt reperasjoner av dekk. Nybygget er kun beregnet for dekkhotellkundene og blir en egen avdeling.

 

Kompromissløs

Han tror noe av oppskriften til den stadige veksten, er at han er kompromissløs på at han kun skal holde på med dekk og felg, og ingenting annet.

– Jeg skal holde på med det jeg kan, og ikke blande inn «hummer og kanari» av varer og tjenester. Da tror jeg at jeg mister fokuset på det jeg er god på. Jeg tror også det er en trygghet for kunden at vi er skjerpet på det som er vårt fagfelt.

Hos Olsen Dekk & Felg er de fire fast ansatte og 13 i dekksesongene. Olsen trekker også fram de ansatte som en viktig faktor for veksten han har opplevd de siste årene.

– Jeg har en utrolig dyktig arbeidsstokk sammen med meg.

 

Formann Janis Sockis er i full gang med dekkskift for en kunde.

 

Han trekker særlig fram bilmekaniker og nestkommanderende Espen Jensen som en nøkkelperson for bedriften.

– Han har mye teknisk kompetanse som vi drar god nytte av.

Et annet område som Olsen er kompromissløs på, er service.

– Mange snakker om servicen vår og måten de blir tatt imot på. Men jeg føler at det ikke er noen annen måte å gjøre det på. Et «hei» og god service er naturlig for meg og jeg vil at kundene skal føle seg vel. Det tror jeg smitter over på de andre som jobber her. Hos oss skal kundene bli sett og ivaretatt, de skal få et godt svar og god hjelp. Kundene skal trives her og vi som jobber her skal trives, sier gründer og daglig leder Kim Even Olsen.