Suksess til tross for en global krise

Skrevet for Kvarøy Fiskeoppdrett
12.05.2021 15:00 - OPPDATERT 12.05.2021 15:31

I samarbeid med det norske merkenavnet EatSalmon, fikk vi utviklet frosne lakseburgere og pølser. Dette har vist seg å bli en umiddelbar suksess i USA, sier Alf-Gøran Knutsen.

Suksess til tross
for en global krise

I Norge er det nesten ingen som vet hvor Indre Kvarøy ligger. Ei lita øy med 80 innbyggere.

 

I samarbeid med det norske merkenavnet EatSalmon, fikk vi utviklet frosne lakseburgere og pølser. Dette har vist seg å bli en umiddelbar suksess i USA, sier Alf-Gøran Knutsen.
 
 
De hadde så vidt lansert en omfattende satsing i USA da pandemien traff med brutal kraft. Men stoppet ikke Kvarøy Fiskeoppdrett AS fra å levere meget gode resultater.
 
– Det har ikke manglet på utfordringer, men det er fullt trykk og det siste året har også gitt oss en ekstra dytt i retning av nye og spennende løsninger, sier daglig leder Alf-Gøran Knutsen.
 
SUKSESS MOT ALLE ODDS
Men først, noen korte ord om Kvarøy Fiskeopdrett AS:
 
Dette er familiebedriften som har skapt suksess ved å gå mot strømmen. Et selskap som kapret det amerikanske markedet med sin miljø-laks. En gjeng med dedikerte fagfolk ute i havgapet som sikret seg en eksklusiv avtale med giganten Whole Foods Market.
 
Whole Foods Market har 91.000 ansatte, 500 butikker og omsetter årlig for 17 milliarder dollar. I 2017 ble de kjøpt opp av giganten Amazon. Dette er en matvare-kjede som har knallhardt fokus på at de skal selge produkter med naturlige ingredienser.
 
EROBRER NYE MARKEDER
Og nå, tilbake til 2021:
 
Det er ett år siden selskapet Kvarøy Salmon Inc. så dagens lys. I kjølvannet ble det lansert en egen, amerikanske merkevare: Kvarøy Arctic. I dag har selskapet seks ansatte i USA, som jobber i Miami, Salt Lake City, San Fransisco og Denver.
 
– Det har vært en ellevill reise, innrømmer Alf-Gøran Knutsen.
 
For det er ikke bare å opprette et selskap i USA. Men takket være gode kontakter og tidligere samarbeidspartnere har de fått stablet på beina et slagkraftig team.
 
DE GRØNNE VERDIENE
I en verden, og et amerikansk marked, hvor grønn og bærekraftig mat får en stadig større betydning, sitter Kvarøy Fiskeoppdrett på mange av nøklene til suksess:
 
•               Null kjemikalier og medisin
•               Bru av rognkjeks for å bli kvitt lakselus
•               Null bruk av kobberimpregnerte nøter
•               20 prosent mindre fiske per merde
•               Eget fôr, utviklet i samarbeid med Biomar
•               Ingen kunstige fargestoffer
•               Ingen import av soya fra Brasil
·            Bruk av robot-fisk og laser for å bekjempe sykdom
 
SKAPER NYE PRODUKTER
Og det stopper ikke der. Pandemien førte til at Kvarøy Fiskeoppdrett fant frem til måter å utnytte laksen på en enda mer optimal måte.
 
– I samarbeid med det norske merkenavnet EatSalmon, fikk vi utviklet frosne lakseburgere og pølser. Dette har vist seg å bli en umiddelbar suksess i USA, sier Alf-Gøran Knutsen.
 
Den samme tankegangen ligger til grunn når Kvarøy Fiskeoppdrett har forsket seg frem til en helt ny emballasje i papp. Den har de samme egenskapene som tidligere produkter, men er betydelig mer miljøvennlig med tanke på transport og gjenvinning.
 
Økt grad av digitalisering i alle ledd er også et virkemiddel som sparer kostnader, øker kvaliteten og styrker bærekraften.

 
 I Norge er det nesten ingen som vet hvor Indre Kvarøy ligger. Ei lita øy med 80 innbyggere.

I samarbeid med det norske merkenavnet EatSalmon, fikk vi utviklet frosne lakseburgere og pølser. Dette har vist seg å bli en umiddelbar suksess i USA, sier Alf-Gøran Knutsen.


REN MAT BETYR ALT
Igjen. I Norge er det nesten ingen som vet hvor Indre Kvarøy ligger. Ei lita øy med 80 innbyggere. Et pulserende kystsamfunn med barnehage, skole, pub og daglig anløp av hurtigbåt.
 
Hvilket bringer oss til kjernen av det hele. To ord. Ren mat. Og det er ikke bare en løs påstand. Kvarøy Fiskeoppdrett sitter per i dag med seks særs ettertraktede sertifikater som et håndfast bevis for nettopp dette.
 
– Vi kan, med hånden på hjertet, si at vi er en av verdens beste produsenter av bærekraftig laks, sier Alf-Gøran Knutsen.
 
EN VINN-VINN SITUASJON
En kombinasjon av innovativ teknologi, rent hav og svært dedikerte medarbeidere gjør at selskapet klarer å ligge i front. Nå har de også lyst til å dele sin kunnskap med andre oppdrettere:
 
– For å dekke opp for økt etterspørsel planlegger vi å innlede et samarbeid med flere selskaper. De får tilgang til våre metoder og vi selger deres miljølaks under vårt navn. Da har vi skapt en vinn-vinn situasjon, sier daglig leder Alf-Gøran Knutsen i Kvarøy Fiskeoppdrett AS.
 
Du kan lese mer om Kvarøy Fiskeoppdrett her.
https://kvaroyfiskeoppdrett.no