SOM EN STOR FAMILIE: Medarbeiderne på Møbelringen har lang erfaring og tung kompetanse. – Vi er som en stor familie.

– Medarbeiderne betyr alt

Skrevet for Møbelringen
21.02.2019 21:00 - OPPDATERT 21.02.2019 21:39

Her ser du svaret på hvorfor Møbelringen har vært markedsledende på Mo de siste 20 årene: Lojale og kunnskapsrike medarbeidere.

– Det har vært en fantastisk reise. Men ingenting av dette hadde vært mulig uten medarbeidere som har stått på sent og tidlig, sier gründer Arnbjørn Olsen (63).

 STRATEGISK FLYTTING

Han startet bedriften i 1985 og fem år senere flyttet de til Tverråneset. I 1990 kom også møbelfamilien Nerdal inn, i kraft av Alf Helge Nerdal, som har vært en viktig sparringpartner for Arnbjørn Olsen.

– Tverråneset er en lokalisering som gjør at det er kort vei for de fleste av kundene, vi har godt med parkeringsplass og alt befinner seg på samme sted. Det betyr 3.000 kvadratmeter med utstilling og 1.000 kvadratmeter med lager.

Saken fortsetter undr bildet.

BUTIKKEN HAR GÅTT I ARV: Arnbjørn Olsen har i dag overlatt den daglige driften av butikken til datteren Elin Høgås. Og begge er enige om at er det én ting som har endret seg, så er det tempoet: – Nå er det fullt trykk - hele året.

For det kreves plass når butikken til en hver tid skal være oppdatert på de siste modellene innen møbler og interiør.

KNALLHARD JOBBING

I dag er det Olsens datter, Elin Høgås, som er daglig leder. Hennes mann, Christer, er også en del av teamet på Møbelringen. Arnbjørn Olsen er pensjonist, men fortsatt styreleder og det er heller ikke så lett å holde seg unna butikken. For den har rett og slett blitt en livsstil. Men hva er så forklaringen på suksessen?

– Jobb, jobb og atter jobb, sier Arnbjørn Olsen og Elin Høgås nikker samtykkende. For er det noe som har endre seg i møbelbransjen, så er det tempoet. Før var det langt mer definerte sesonger, nå er det fullt trykk året rundt.

 SOLID STØTTE FRA KJEDEN

Så er det også slik at selve kjeden, Møbelringen, har vært en viktig medspiller.

– De har hele tiden sørget for gode innkjøpsavtaler, skaffet oss de rette leverandørene og ligget tungt fremme når det gjelder markedsføring, sier Elin Høgås. Kjeden er verktøyet for å få gode avtaler, god markedsføring og de rette leverandører, derfor viktig med ett god kjede konsept.

 DET RETTE UTVALGET

Butikken har nærmere 60 ulike leverandører representert, men av disse er det 10-12 som står for 80 prosent av omsetningen. Likevel er de andre helt nødvendig for å kunne opprettholde den helt nødvendige variasjonen.

Møbelringen på Mo har alltid hatt som prinsipp at de skal bygge stein på stein og ha stålkontroll på utgiftene. Men én ting vil alltid være et ufravikelig prinsipp.

Og der er far og datter skjønt enige:

– Det er kundene som er sjefen.