Miras har jobbet en stund med vedlikeholdsarbeid på ferger, noe som er et nytt marked for bedriften

Vi leverer når kunden har behov for det og snur oss kjapt når fergemannskapet ringer

Lønnsomhet i systematikk 
Miras har gjennom de siste årene hatt kvalitetsledelse, arbeidsmiljø og miljø styring som satsningsområder. Den harde jobben for å bli ISO sertifisert innenfor disse feltene har gitt resultater.  
Vi har blitt mer effektive og tallene våre fra 2021 viser at ved å ha fokus på disse områdene vil lønnsomheten på prosjektene gå opp, sier Tommy Svartvatn daglig leder ved Miras Hydraulikk AS.
 
Kvalitetsbevisst leverandør
Miras ISO sertifiseringer er et bevis på at de jobber i henhold til gitte standarder og regelverk. Det gir kundene deres en trygghet i form av at de slipper å bruke tid og ressurser på å gjøre kvalitetskontroll av dem. I tillegg gjør det bedriften mer effektiv i en hektisk hverdag.
VI får mer igjen for å bruke resurser på å gå kritisk til verks på prosesser, bearbeide systemer og gjennomgå dokumenter. Når vi gjør en jobb, er alt som utføres forankret i prosesser, da er det ekstremt viktig å ha en bevist strategi. Oppstår det rusk i maskineriet med en prosess, går det automatisk ut over den neste, sier Svartvatn.
 
Engineering
Miras har økt satsningen sin på engineeringsdelen av firmaet. Der stilles det også store krav til kvaliteten de leverer. Dette er et omfattende og kostnadskrevende arbeid, der de drar nytte av jobben som allerede er lagt ned og forankret i prosessene som utføres.
Her skal endringer som oppstår i møte med kunden underveis fanges opp.  Det kan være ting som at de må gjøre justeringer på material, styrkeforhold, overflatebehandling, sveisemetoder eller andre faktorer.
Veldig enkelt forklart foregår dette med at vi går fra et problem som må løses hos en kunde til at man utarbeider et konsept sammen. Så utformes et design kriterie gjennom dialogmøter med kunden,
da er vi enige om at det er dette vi skal lage og trykker på knappen for å starte prosessen som leder til produksjon, forklarer Svartvatn.
 
Variert arbeid
Miras har hovedområde i nordnorge, hvor tyngden av oppdrag gjøres på lokalene inne på industritomta på Mo. De tilbyr spisskompetanse og tjenester innen hydraulikk, pneumatikk, mekanisk service og industrirør. Medarbeiderne er innovative og samarbeider ofte med kundene for å nå den beste løsningen. 
Det er nye utfordringer hver dag stort sett, det er veldig lite rutinearbeid og det er beste sort. Det er litt godt å ikke vite helt hva man skal gjøre når man kommer på jobb hver dag, smiler industrimekaniker Sander Lenningsvik.
Snur seg kjapt for kundene
Miras har jobbet en stund med vedlikeholdsarbeid på ferger, noe som er et nytt stort marked for bedriften. Det byr også på en del korte frister, når uforutsette ting dukker opp. Da er det bra å ha en organisasjon som er i stand til å møte slike forespørsler.
Vi leverer når kunden har behov for det og snur oss kjapt når fergemannskapet ringer. Ofte er de på vei inn til havn og melder inn at ferga er der om to timer og at vi har to timer liggetid til å utbedre på. Da må vi bare slippe det vi har i hendene og bistå kunden, ler Svartvatn.
 
Godt arbeidsmiljø
Bedriften har et ungt arbeidsmiljø og fokuserer mye på det sosiale. På sommeren er det ikke usannsynlig at man kjenner duften av burger om man går forbi verkstedet i lunsjen. Vi har en svær grill som er sveiset opp her nede. Så kjøper vi et par sekker med kull og griller noen burgere på en fredag. Det er sånne små ting som de ansatte setter veldig pris på. Det er enkelt og tar ikke så mye tid, samtidig som det er sosialt og kjekt, sier Svartvatn.