KLART FOR RUSHET: Nå er det like før det store vinterdekk-rushet hos Olsen Dekk & Felg. Daglig leder Kim Even Olsen er ikke i tvil om hva som fungerer best på veiene langs kysten: – Piggdekk.

– På Helgeland er det piggdekk som gjelder

Skrevet for Olsen dekk & felg
23.09.2019 19:11

Kim Even Olsen er ikke i tvil, skal du ha maksimalt veigrep på vinterveiene på kysten av Helgeland, er det piggdekk som fungerer best.

– Nå er det ingen tvil om at de piggfrie dekkene har blitt svært gode de siste årene og på et stabilt innlandsklima fungerer det flott. Men ute langs kysten hvor det ofte er is og regn, er det fortsatt piggdekkene som gir det størst trygghet, sier mannen bak suksessen Olsen Dekk & Felg AS.

Saken fortsetter under bildet.

EN EKTE GRÜNDER: – Det var ikke så rent skummelt å forlate en fast og trygg jobb for å skape noe eget. Men jeg har ikke angret et sekund, sier Kim Even Olsen.

Et firma han startet etter 12 år i en fast og trygg jobb.

– Jeg og kona min Janne tømte BSU-kontoene for å kjøpe utstyr og et lite varelager. Starten var i vår egen garasje, sier daglig leder Kim Even Olsen i Olsen Dekk & Felg AS.

ET HALV ÅR MED STRESS

Responsen uteble ikke og kundemassen økte for hver dag som gikk. Samtidig hadde Kim Even sommerfugler i magen og de seks første månedene var han rett og slett stresset.

– Det er alltid skummelt å gå fra en tilværelse hvor lønna tikker inn hver måned til et liv hvor du selv er ansvarlig for at butikken går rundt, sier 41-åringen.

Saken fortsetter under bildet.

VINNER-TEAMET: Gjengen på Olsen Dekk & Felg er klare for høstens store rush. Fra venstre, Jan Roger, Kim Even, Tobias og Karstein.

Akkurat nå er han på full fart inn i en av årets mest hektiske perioder, hvor de på det meste tar unna 90 biler per dag! Og det hadde ikke gått uten en hardtarbeidende og kompetent stab:

FLINKE FOLK

– Mye av suksessen til Olsen Dekk & Felg skyldes medarbeidere med høy kompetanse og et brennende ønske om å skape gode kunde opplevelser.

– For oss handler det om kvalitet i alle ledd. Kundene skal stole på oss, det er vi som skal gi de faglige rådene. Det er ikke noe poeng for oss å selge de absolutt dyreste dekkene, målet er å finne ut hva den enkelte er best tjent med, sier Kim Even.

Saken fortsetter under bildet.

DET RINGER, DET RINGER: Telefonen til Kim Even Olsen ringer kontinuerlig. Han er alltid tilgjengelig for kunder som trenger bistand til dekk eller felger.

Som går så grundig til verks at han rett og slett intervjuer kundene for å kartlegge behovet ned til minste detalj.

Dette er da også noe folk vet å sette pris på og etterspørselen etter både dekk, felger og dekkhotell har økt.

– Nå skal utvide og dobler hotell-kapasiteten, slik at alle blir fornøyd, sier Kim Even.

FAGBREV SOM BAKER

Nå lå det på ingen måte i kortene at Kim Even skulle skape sin egen bedrift. Langt mindre innen dekk og felg. Til tross  for en oppvekst hvor mye handlet om mopeder, mekking og cross, så endte han opp med fagbrev som baker!

– Så det er du som står for bakingen hjemme?

– Nei, faktisk ikke. Jeg er gift med en kokk, så hun har stålkontroll der. I tillegg til at hun er ”administrerende direktør” i heimen.

Saken fortsetter under bildet.

 KLAR FOR NYE UTFORDRINGER: – Vi jobber nå for fullt med planer som skal sørge for at vi får doblet kapasiteten på dekkhotellet vårt, for dette er en tjeneste som er sterkt etterspurt, sier Kim Even Olsen.

For med to barn på 2 og 5 år betyr det at hverdagen blir travel i alle ledd:

– Jeg hadde aldri klart å få denne bedriften på fote uten Jannes utrolige støtte og bistand, skryter Kim Even.

KUNDENE ER SJEFEN

Men bakingen ble ikke yrkesveien, det ble 12 år hos Jakhelln Bil. Inntil Kim Even, for fire år siden, startet sin egen bedrift. I dag har han solid plassert i Sørlandsveien.

Kundene er eiere av person – og varebiler. I tillegg tilbyr de dekk-tjenester for traktorer. Hele tiden med et ekstremt fokus på skreddersøm og service:

– Ja, jeg er daglig leder, men til sjuende og sist er det kunden som er sjefen.