SUKSESS TIL 1000: Søstrene Hilde (t.v.) og Margrethe Møllevik driver hver sin Rema 1000-butikk – med stor suksess: – Det handler om å ta like godt vare på medarbeiderne som kundene, sier de to.

Sammen for et
bedre arbeidsliv

Skrevet for Rema 1000 Langneset/Rema 1000 Byporten
13.12.2019 20:14

Søstrene Margrethe (42) og Hilde Møllevik (32) driver hver sin Rema 1000-butikk og brenner for å gi alle en sjanse til å få en jobb.

– Ja, det har nok blitt like mye en livsstil som en jobb.

Margrethe har drevet Rema 1000 på Langneset i seks år. Og når det gjelder å finne de rette medarbeiderne, har hun gått utradisjonelt til verks.

– NAV, Driv Karriere og Språkpraksis er de viktigste bidragsyterne.

LOJALE MEDARBEIDERE

Det betyr at butikken rekrutterer personer som ellers ville ha havnet utenfor arbeidslivet. Personer som gjerne trenger litt ekstra oppfølging, men som til gjengjeld viser seg å være ekstremt hardtarbeidende og lojale. Sykefravær er i praksis ikke noe tema på denne butikken.

Et annet utslag er det faktum at når Rema 1000 Norge gjennomfører nasjonale undersøkelser med tanke på hvor fornøyde medarbeiderne er, så klokker Langneset inn helt i tetsjiktet. De har vært best i regionen – tre år på rad.

Saken fortsetter under bildet.

GIR FOLK EN SJANSE: Margrethe Møllevik har gjort Rema 1000 på Langneset til en arena hvor de som ikke uten videre får seg en jobb får en ny sjanse: – Jeg har verdens mest hardtarbeidende og lojale medarbeidere, sier hun. Her sammen med (bakerst f.v.) Ataklti Wasihun, Inger Birgitte Vang, Jon-Cato Hilstad, Stian Blikø og Jonathan Sotelo Jenssen. Foran (f.v) Grethe Johansen, Margrethe Møllevik og Håvard Andreassen. 

VIKTIG Å BLI SETT

– For meg handler det om at folk skal bli sett. At de blir tatt på alvor og får en sjanse til å 
bidra. Ofte er det ikke så mye som skal til før en passiv hverdag blir endret til et aktivt liv, sier Margrethe.

Men hvordan endte så søstrene opp med hver sin butikk? Samarbeidet begynte i Trondheim hvor de jobbet og bodde sammen. De byttet vakter på Bunnpris og stortrivdes i hverandres selskap.

Da Margrethe fikk sin egen butikk på Lang­neset, var hun ikke sen om å hente inn søsteren. Og etter tre år åpnet det seg en mulighet på Byporten, hvilket betydde at de to plutselig var sjef i hver sin Rema 1000 butikk.

SKAPER EN TRYGG RAMME

På Byporten har Hilde brukt mye tid og krefter på å legge til rette for at blant annet skoleelever skal få sjansen til å få en fot innenfor arbeidslivet. Og hun må, i likhet med storesøsteren, innrømme at dette ikke bare er en jobb:

– Det handler om å skape en arena hvor folk kan lykkes. Min oppgave er blant annet å sørge for en trygg ramme, stille tydelige krav og alltid være til stede for personalet når de trenger noen å snakke med.

Saken fortsetter under bildet.

EN DEL AV FAMILIEN:  For Hilde Møllevik er staben på Rema 1000 i Byporten som en del av familien. – Denne butikken hadde aldri gått så bra uten de dyktige folkene mine, sier hun. Her sammen med Stine Fandal, Ann-Kristin Olufsen, Ataklti Wasihun og Maiken Strøm Guldhav.

UTFYLLER HVERANDRE

Men hvordan er det så å være søstre og konkurrenter?

– Det er vel mer snakk om at de to butikken utfyller hverandre. Den ene ligger inne i et senter, den andre sentralt plassert med gode parkerings­muligheter, sier Margrethe og Hilde.

Begge brenner for butikkfaget og bruker enhver anledning til å fortelle at dette er en mye mer spennende jobb enn de fleste tror. Hverdagen er variert, det skjer alltid noe og lykken er berusende når fornøyde kunder kommer tilbake – gang på gang.

DEN GODE HANDLEOPPLEVELSEN

– Skrekken er jo å bli utsolgt for varer som folk trenger. Videre jobber vi knallhardt for at du ikke skal være nødt til å stå i kø når du besøker butikkene våre.

TRAVLE DAGER: Det blir mange beskjeder å holde styr på i løpet av en arbeids, men Hilde Møllevik elsker jobben sin.

Både Margrethe og Hilde legger stor vekt på en effektiv drift, konkurransedyktige priser og hardt fokus på renhold og ryddighet. For de to søstrene er butikkene deres andre hjem og da må alt være i orden – hele tiden.

– Vi selger ikke bare kvalitetsvarer til gunstige priser, vi skal også produsere en positiv handle­opplevelse. For til sjuende og siste – det er kundene som er sjefen.

Og når de kan oppnå dette, samtidig som de strekker ut en hånd til personer som ellers kanskje ikke hadde fått en sjanse – da har de realisert sine egne drømmer også.