EN EKTE VINN-VINN SITUASJON: – Når vi kan sove trygt, vel vitende om at datasystemene er i trygge hender, blir vi en enda bedre bilforhandler og verksted, sier daglig leder Robert Lie hos Ramseng Auto. Her sammen med daglig leder Fredrik Norberg-Schulz i Servicepartner Helgeland.

– Sover trygt takket
være god datahjelp

Skrevet for Servicepartner Helgeland
10.10.2019 14:11

Ramseng Auto er helt avhengig av datasystemet funger hundre prosent, 24/7. Derfor er avtalen med Servicepartner Helgeland gull verdt.

 – Vi skal være best på bil, verksted og snøscooter. Og i 2019 er data en integrert del av absolutt alt vi gjør. Når vi da kan overlate alle de digitale bekymringene til en lokal bedrift som stiller opp natt og dag, har vi fått en ekte vinn-vinn situasjon.

STILLER ALLTID OPP

Det sier daglig leder Robert Lie hos Ramseng Auto, en Rana-bedrift med røtter tilbake til 1973. Årlig selger de rundt 200 enheter av biler og snøscootere. Avtalen med Servicepartner Helgeland har de hatt siden 2015.

– Uansett hva vi trenger hjelp med så stiller de opp. Vi har aldri fått et nei når vi ringer, sier Lie.

Saken fortsetter under bildet.

TETT KONTAKT: Fredrik Norberg-Schulz har et tett forhold til alle kundene. Her slår han av en prat med Robert Lie i Ramseng Auto. – Som lokal bedrift er vi alltid i nærheten og det skaper en ekstra trygghet, mener Norberg-Schulz.

EN LOKAL RESSURS

Og nettopp dette står helt sentral i forretningsidéen til Servicepartner Helgeland. De skal være en lokal ressurs for næringslivet.

Særlig for små og mellomstore bedrifter kan det være en stor fordel at de slipper å sitte med oppdatert IT-kompetanse i egen stab.

– Vi har to modeller som kundene kan velge mellom. Enten drifts-avtale med en fast månedlig pris eller betaling per medgått time, sier daglig leder i Servicepartner Helgeland, Fredrik Norberg-Schulz.

Saken fortsetter under bildet.

UKENTLIG SJEKK: Minst én gang i uken er Fredrik Norberg-Schulz innom Ramseng Auto for å sjekke at alt er i orden. Her har en ekstra titt på switch’en som er hjertet i datanettverket.

TUNG PORTEFØLJE

Og selv om bedriften ikke teller flere enn tre ansatte, sitter de med en forbløffende bred kompetanse, og kan tilby bistand på en rekke områder:

  • Servere
  • Nettverk
  • E-post
  • Brannmurer og sikkerhetsløsninger
  • Brann- og innbruddsalarmer
  • Datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner
  • Betalingsterminaler og betalingsløsninger
  • Minibanker
  • Skrivere og multifunksjonsmaskiner
  • Budsjett-styring og innkjøpsrutiner på data- og kommunikasjonsutstyr

– Vi har til og med rykket ut og ordnet kaffemaskiner som har gått i stå. Hos oss har vi bare ett motto og det er: – Vi fikser det meste, sier Norberg-Schulz.

DATA I BLODET

Selv har han vokst opp i en familie hvor faren drev med data i ulike jobbsammenhenger og har programmering og brukergrensesnitt i blodet.

– En stund før konfirmasjonen sa pappa at han hadde en kunde som ville ha en topp spekket gaming-maskin. Jeg fikk i oppdrag å bygge den.

På selve konfirmasjonsdagen sto maskinen på gavebordet, og det gikk opp for Fredrik at han hadde bygget sin egen drømmemaskin.

Saken fortsetter under bildet.

TIDLIG HEKTET: Fredric Norberg-Schulz ble tidlig hektet på data. Nå leder han en bedrift som bistår både næringsliv og privatkunder.

SENTRALE AVTALER

Servicepartner Helgeland har gjennom sine samarbeidspartnere avtaler med alle de største pc-leverandørene, som blant annet Dell, HP og Levono. Det betyr igjen at de også bistår toppbedrifter som Evry på Mo når de trenger hjelp.

De har også en samarbeidsavtale med InfoCare, som er Nordens ledende leverandør av service- og supporttjenester innen informasjons informasjonsteknologi.

I tillegg har medarbeiderne lang erfaring fra de største aktørene i markedet som Visma Retail, Strong Point, Vensafe, Repant og Atea.

Saken fortsetter under bildet.

DIGITAL SPISSKOMPETANSE: Servicepartner Helgeland fikser det meste, bygger datamaskiner etter kundens ønske og holder hjulene i gang hos en rekke bedrifter. Tobias Nilsen rett og slett elsker å skru opp et kabinett og finne ut hva som er feil.

HØYT TEMPO – RASKE LØSNINGER

Når tempoet i teknologien holder rekordstor fart, blir det desto viktige for bedrifter å henge med i svingene. Og det er her Servicepartner Helgeland spiller en nøkkelrolle.

– Stadig flere løsninger er skybaserte og det betyr at vi kan bistå kundene uten at vi fysisk må reise ut til bedriften, sier Norberg-Schulz.

HJELPER OGSÅ DEG

I tillegg til bedriftsmarkedet har selskapet også utviklet en effektiv og kundevennlig service for privatkunder. Datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner blir som regel fikset på dagen.

Saken fortsetter under bildet.

REDDER MOBILER: Årlig reparerer Servicepartner Helgeland rundt 800 mobiltelefoner og nettbrett. Her er det Joakim Henriksen som sørger for at nok en kunde kommer on-line.

– Særlig for telefoner er dette viktig. En telefon i dag er ikke bare noe du bruker til å ringe med, den styrer nettbank, e-post og sosiale medier. En død telefon blir da direkte lammende for kunden.

– Da er det en stor fordel å kunne stikke innom oss, i motsetning til å sende telefonen i en pakke og venter i mange dager.

Saken fortsetter under bildet.

 FORNØYD SJEF: Daglig leder hos Ramseng Auto, Robert Lie, kan fornøyd slå fast at alt fungerer og det er null problemer med å hente ut de siste analysedataene fra bilen som er inne til service.

– DE GJØR OSS GODE

Og tilbake på Ramseng Auto, er daglig leder Robert Lie ikke i tvil om verdien av avtalen med Servicepartner Helgeland. En avtale som sørger for at Ramseng Auto blir enda bedre:

– De har stålkontroll på data-driften. Så kan vi konsentrere oss om det vi er best på; nemlig skaffe kundene de beste kjøretøyene og den beste servicen.

Du kan lese mer om Servicepartner Helgeland her.