Daglig leder Stein Kyrre Ulstad merker at folket er glad i være å ute og utnytte naturen.

Trendy å være på tur

Av alle de 200 Sport1-butikkene i Norge, er det butikken i Rana som har størst antall artikler på lager.


Danker ut resten av landet med den største varelinjen 
Sportshuset Mo i Rana er sportsbutikken som har alt for alle. Av alle de 200 Sport1-butikkene i Norge, er det butikken i Rana som har størst antall artikler på lager. 

Daglig leder Stein Kyrre Ulstad merker at folket er glad i være å ute og utnytte naturen.
 
Sportsbransjen er en spennende bransje preget av stor utvikling og nytenkning. Det er høy konkurranse mellom de ulike merkene, noe som fører til produkter av høy kvalitet og funksjonalitet. Hos Sportshuset Mo er man opptatt av å tilby et bredt utvalg fra de beste merkevareleverandørene.
 
-Sportshuset Mo selger ikke våpen. Bortsett fra det så synes vi selvfølgelig at det er litt kult å være den butikken i Norge med bredest utvalg. Dette det handler jo også om interessene som kundene våre har. Naturomgivelsene og sesongen i Rana er fantastisk for friluftsliv i alle former. Vi opplever befolkningen i Rana som en veldig aktive, både på ski, ute i marka, på telttur eller i vannet, forteller daglig leder Stein Kyrre Ulstad.
 
Sko til alle føtter
Uansett aktivitet, så er fottøy en viktig faktor om man skal ha det bra på tur og trening. Det er derfor ett bevisst valg at sko-avdelingen hos Sportshuset Mo en sentral del av butikken.
 
-Vi opplever at vi er gode på sko. Kundene våre kommer tilbake, og det viser at vi tilbyr den kompetanse og de produktene de har behov for. Det er en stor artikkel for oss, og vi har et voldsomt utvalg. Skisko, løpesko, terreng-sko, hverdags-sko, slalåm-sko; vi har sko for de aller fleste friluftslivsaktiviteter og inne-aktiviteter. I butikken kan vi bistå kundene med å avdekke behov, og dermed komme med gode anbefalinger for hvilke skotyper som passer den enkelte.
 
Trendy å være på tur
De siste årene har det vært en markant vekst i antall mennesker som drar på toppturer vinterstid. Å bruke naturen til hverdags har blitt trendy, og med alle de flotte stedene på Helgeland er det ikke rart at folk utnytter seg av mulighetene.
 
-Vi ser på dette som kjempepositivt. Både for oss som butikk og ikke minst det helsemessige aspektet som følger av dette. Det å være ute og nyte naturen har en positiv effekt uansett hvordan man snur og vrir på det. Vi selger bra med fjellski og toppturski. Det er viktig å huske at topptur ikke nødvendigvis er synonymt med ekstremsport. Dette er en aktivitet for alle, og har gjort at mange har opplevd en ny hverdag med tanke på å komme seg ut på nye steder i Rana-fjellene.

I dag er materialene som brukes i produktene mye mer robuste og lettere, og det gjør blant annet at folk får med seg mer i sekken sin når de skal på tur.
 
Rana-samfunnet skiller seg ut
Idrettsmiljøet i Rana og på Helgeland er stort og velfungerende. Det gir rom for at barn og unge kan teste ut ulike sporter og aktivitet i en tidlig alder. Det er et godt etablert frivillighets-ånd i tilknytning til idretten, noe som er med på å skape et godt samfunn å leve i.
 
-Vi er heldige som har et næringsliv som tar et samfunnsansvar, og bidrar til at idrettslag og foreninger får mulighet til å legge til rette for aktivitet. Det er helt avgjørende for et samfunn i vekst, og vi har veldig mange aktører som stiller opp for kultur og idrett her. Det tror jeg også er en av de tingene som gjør at Rana skiller seg ut, og det er et veldig bra utgangspunkt for den veksten vi står overfor, forteller han.
 
En ruvende utvikling
En synlig utvikling innenfor sportsbransjen de siste år er at produktene har forandret seg.
Det er fokus på vekt, og mye har blitt lettere uten at det går ut over funksjonalitet. Det har blant annet ført til at folk har muligheten til å ta med seg mer utstyr på tur fordi det rett og slett har blitt mer plass i sekken. Innenfor den teknologiske utviklingen har sportsklokker også skutt fart.
 
-Utstyret som vi selger i 2022 er mer komfortabelt og ikke minst mer kompakt enn det var for 10-20 år siden. I tillegg er materialene som brukes mer miljøvennlige.
Det ikke bare er toppidrettsutøvere som bruker pulsklokker og sportsklokker, noe vi har merket på salget. Mye produkter som går nå er blant annet sekker med drikkesystemer, dun og ullprodukter. Piggsko, kuldemasker, sykler for terreng og byer produkter som vi har i vårt sortiment. Vi har også hodelykter i alle varianter.


Sko-avdelingen hos Sportshuset har et bredt utvalg av modeller til ulikt forbruk. De ansatte har god peiling på sko, og hjelper deg gjerne med å finne den rette skoen for deg. 


Alt på ett sted
Alt er smeltet sammen de senere år, og hvermansen nyter godt av det.
Sportsbransjen med Sportshuset Mo har bidratt til at dette utstyret er mer tilgjengelig for folk flest enn tidligere. Utstyr som gjør trim og trening til en vesentlig bedre opplevelse enn det som gjaldt få år tilbake i tid.
 
-Og forhåpentligvis vil dette fortsette for både oss og våre kunder i årene som kommer, avslutter Stein Kyrre Ulstad