Les hele brevet fra de 333 ansatte, lenger ned
Det er i et brev til Helse Nord at ansatte ved Helgelandssykehuset avdeling Mo i Rana kreve at tre styremedlemmer i det nye styret i Helgelandssykehuset, blir skiftet ut. De tre man krever fjernet fra styret er Henriette Hanssen, Andrine Solli Oppegård og Hege Harboe Sjåvik. Brevet – som er på 18 sider før man kommer til signaturene – er signert av 333 ansatte ved Helgelandssykehuset avdeling Rana. Bakgrunnen for kravet er at disse tre alle har vært aktive i kampen for ett sykehus på Helgeland og at dette skal plasseres sør for Korgfjellet: Hanssen var fremtredende medlem av bunadsgeriljaen Sandnessjøen og har vært kritisk til sykehusdirektør Hulda Gunnlaugsdottirs forslag til sykehusstruktur på Helgeland, med sykehus både nord og sør for Kortgfjellet. Oppegård var som ordfører i Sømna i den opprinnelige "12 ordførere"-gruppen som har kjempet for ett sykehus, sør for Korgfjellet. Sjåvik har i en rekke sammenhenger markert og argumentert for ett sykehus på Helgeland, plassert sør for Korgfjellet. – Utnevningen av Hanssen, Oppegård og Sjåvik som styremedlemmer i styret til Helgelandssykehuset er mer enn uheldig – den er i strid med helseforetaksloven, den er i strid med Helse Nord og Helgelandssykehusets vedtekter og instrukser og den er i strid med praksis knyttet til kontinuitet og fornyelse i styrene til helseforetak. Utnevningen er en katastrofe for vår tillit til Helse Nord, skriver de ansatte, der man avslutningsvis skriver: – Vi ber dere om å ta tak i situasjonen før det er for sent. Det er umulig for de ansatte ved Helgelandssykehuset avdeling Rana å ha Hanssen, Oppegård og Sjåvik som styremedlemmer i Helgelandssykehuset i den avgjørende konseptfasen sykehuset nå går inn i. Erstatt disse styremedlemmene med personer som kan bidra med mer enn forutinntatte personlige standpunkt i styret, skriver de ansatte i brevet til Helse Nord. De sykehusansattes kamp for å få endret styret får nå støtte blant annet i form av en underskriftskampanje, i regi av Helgeland Sykehusaksjon:Klage til styret i Helse Nord
Ved Helgelandssykehuset avdeling Mo i Rana har alle ansatte gjort alt vi kan for at sykehuset skulle være best mulig forberedt på pandemien som har rammet Norge og verden. Alle ikke presserende gjøremål er lagt bort. Derfor kommer denne henvendelsen fra oss ansatte ved sykehuset først nå. Denne henvendelsen ble forfattet før utbruddet av pandemien, men har av nevnte grunner vært ute av vårt fokus. Vi ser like fullt at styresammensetningen er blitt tema den senere tid. Vi velger derfor å sende henvendelsen til dere. Vi vil dere skal ta innover dere at vi er svært kritisk til deler av styret dere har oppnevnt ved Helgelandssykehuset. Vi ville trodd dere ønsket et styre som kunne ha tillit i alle leire. Dessverre er det motsatte tilfelle. Vi opplever at flere av styremedlemmene har markert seg på en måte i sykehussaken som gjør det umulig for oss å ha tillit til at dette organet vil opptre som et styre som skal ivareta hele regionens interesser. Innledning I foretaksmøtet i Helse Nord RHF 27. januar 2020 vedtok helseministeren at fremtidens Helgelandssykehus skal defineres som ett sykehus basert på to lokasjoner, henholdsvis i Mo i Rana og i Sandnessjøen. Vi går nå inn i den krevende konseptfasen, der helseministerens vedtak skal omsettes til praksis. Sykehusstrukturen på Helgeland har vært diskutert i flere tiår og frontene har vært sterke. Det er derfor helt avgjørende av konseptfasen gjennomføres på en måte som gir legitimitet og balanserer ulike interesser mellom nord og sør. Det er helt avgjørende at styret i konseptfasen tar helhetlige og gode vurderinger for et godt gjenestetilbud, ikke geografiske hensyn. Men vi har kommet helt skjevt ut. Det nye styret som er oppnevnt for Helgelandssykehuset HF har ikke den nødvendige tillit og legitimitet. Dette vil skape utfordringer både for Helgelandssykehuset, Helse Nord og helseministeren. Vi ber derfor om at Helse Nord oppnevner nye styremedlemmer, etter en grundig bakgrunnssjekk, slik at vi kan få på plass et styre som har nødvendig tillit og legitimitet både nord og sør på Helgeland. Ansatte ved Helgelandssykehuset avdeling Rana reagerer sterkt på utnevningen av styremedlemmene Henriette Hanssen, Andrine Solli Oppegård og Hege Harboe Sjåvik. Vi som ansatte fremsetter derfor med dette en klage på utnevningene av disse styremedlemmene til Helse Nord. Nærmere om de nye styremedlemmeneHenriette Hanssen – medlem i bunadsgeriljaen i Sandnessjøen
Henriette Hanssen er bosatt i Sandnessjøen, og ansatt i LetSea AS. Hun har en master i akvakultur, og har ingen formell kompetanse som er særlig relevant for styret i Helgelandssykehuset. Det som utpeker seg ved Henriette Hanssen er at hun i lengre tid har vært et profilert medlem av Bunadsgeriljaen i Sandnessjøen, og gjennom denne aktivt jobbet for sykehuset i Sandnessjøen. Hun uttaler selv om sitt medlemskap i Bunadsgeriljaen at «[i] starten var det et ønske om å bidra i prosessen. Da Bunadsgeriljaen ble en mulighet, var det enkelt å delta her.»1 Det er vanskelig å forstå henvisningen til «prosessen» som noe annet enn prosessen rundt HSYK 2025, og at Hanssen har hatt et ønske om å «bidra» i denne.Andrine Solli Oppegård – ordfører i Sømna kommune fra 2015-2019
Andrine Solli Oppegård var ordfører (Ap) i Sømna kommune fra 2015 til 2019. Som ordfører i Sømna har Oppegård vært én av «de 12» ordførerne på Sør-Helgeland som har dratt i fellesskap for å få ett stort akuttsykehus plassert i Sandnessjøen eller omegn. Det er ingen tvil om hvilken sykehusstruktur Oppegård har arbeidet for som ordfører i Sømna. Som en av «de 12» har Oppegård stått fast på at ett akuttsykehus er den eneste riktige løsningen på sykehusstrukturen på Helgeland, samtidig som hun har ment at Sandnessjøen eller omegn er den riktige plasseringen av sykehuset.Hege Harboe Sjåvik – kommuneoverlege i Mosjøen
Hege Harboe Sjåvik er kommuneoverlege i Mosjøen. Sjåvik har i en årrekke uttrykt en tydelig og klar overbevisning om at ett akuttsykehus sør for Korgfjellet er den beste løsningen for Helgeland. Allerede i et intervju med Helgelendingen fra 2014 uttaler Harboe Sjåvik at «da tenker jeg at et større felles helgelandssykehus er løsningen».- Ett sykehus
- Plassering av hovedsykehus/eneste sykehus sør for Korgfjellet
Klage på utnevningen av Hanssen, Oppegård og Sjåvik som styremedlemmer i styret til Helgelandssykehuset
3.1 Innledning Prosessen rundt «HSYK 2025» er den viktigste og største reformen i Helgelandssykehusets historie. Prosessen kommer til å ha avgjørende betydning for spesialisthelsetjenestene på Helgeland i uoverskuelig fremtid. Konseptfasen som foretaket nå går inn i er en helt avgjørende del av denne prosessen, og en fase der svært mange viktige beslutninger for foretaket skal tas.Styrene skal samlet sett ha en kompetanse som står i forhold til de oppgavene styret har og de utfordringene helseforetakene står overfor. Styret skal samlet sett ha en geografisk og aldersmessig bredde, samt ivareta kravet til kjønnsmessig balanse etter reglene i aksjeloven § 20-6, jf. helseforetaksloven § 21 første ledd». I § 6b om oppnevning av styremedlemmer i helseforetak i vedtektene til Helgelandssykehuset fremgår en sammenfallende tekst som den i § 8a i Helse Nords vedtekter. 3.3.2 Hanssen, Oppegård og Sjåvik representerer geografiske områder og andre interessegrupper Av Helse Nords vedtekter § 8a fremgår at: «Det enkelte styremedlem skal som styremedlem ikke representere geografiske områder, politiske organisasjoner eller andre interessegrupper.» Vår gjennomgang under punkt 2 og punkt 3.2 viser etter vårt syn med all tydelighet at Hanssen, Oppegård og Sjåvik representerer de geografiske områdene de kommer fra i sitt syn i sykehussaken. Dette gjelder i størst grad for Oppegård. Som tidligere ordfører i Sømna og medlem av koalisjonen med 12 ordførere er hun er en klar representant for Sør-Helgeland og sykehuset i Sandnessjøen. Vi mener imidlertid at også Sjåvik må anses som en representant for sitt geografiske område ved at hun over lang tid har arbeidet for ett sykehus sør for Korgfjellet og i Vefsn. I tillegg er Oppegård og Hanssen klare representanter for interessegrupper. Hanssen er medlem i Bunadsgeriljaen, som klart nok må oppfattes som en interessegruppe i sykehussaken. Koalisjonsgruppen med 12 ordførere må også etter vårt syn anses som en interessegruppe i sykehussaken. Som tidligere ordfører i Sømna har Oppegård vært en del av denne interessegruppen.
Selv om hun ikke er ordfører i dag er det ingen grunn til å tro at hun ikke fremdeles tilhører dette interessefellesskapet. Hanssen, Oppegård og Sjåvik kan ikke høres med at de ikke vil opptre som representanter for disse geografiske områdene og interessegruppene i sitt virke som styremedlemmer, og at dette er private engasjement. Det er ingen grunn til å tro at Oppegård og Sjåvik vil klare å legge bort mange år med aktivt arbeid for ett sykehus sør for Korgfjellet når de nå skal behandle fordelingen av funksjoner mellom sykehusene i Sandnessjøen og Rana, og at de vil tilnærme seg informasjonen styret gis fra en nøytral posisjon. Det er heller ingen grunn til å tro at Hanssen vil forholde seg nøytral ved fordeling av funksjoner. Også hennes engasjement for Bunadsgeriljaen strammer fra et ønske om å arbeide for sykehuset i Sandnessjøen. 3.3.3 Styret har ikke geografisk bredde Det følger av Helse Nords egne vedtekter §8a og Helgelandssykehusets vedtekter § 6b om oppnevning av styremedlemmer i helseforetak at: «Styret skal samlet sett ha en geografisk og aldersmessig bredde, samt ivareta kravet til kjønnsmessig balanse etter reglene i aksjeloven § 20-6, jf. helseforetaksloven § 21 første ledd». Vedtektene må her sees i sammenheng med helseforetaksloven § 21 om styrets sammensetning. Helseforetaksloven gjelder riktignok kun for regionale helseforetak, men vi mener det som fremgår om styrets sammensetning her må gjelde likt for utnevning av styrer i helseforetakene. Av helseforetaksloven § 21 tredje ledd fremgår det at i regionale helseforetak skal «styremedlemmene som velges av foretaksmøtet, ha tilknytning til den regionen som foretaket hører under». Av forarbeidene20 til bestemmelsen fremgår at: «Bestemmelsens tredje ledd krever ikke at de medlemmene som skal ha tilknytning til regionen, velges gjennom en lokal eller regional prosess. Det kreves ikke at de representerer et politisk flertall i regionen eller velges av organisasjoner som virker i regionen. Lovforslaget overlater til foretaksmøtet å finne frem til personer med slik tilknytning til regionen at styret sikres tillit og legitimitet blant brukerne av det regionale helseforetakets tjenester.» Forutsetningen i forarbeidene om at personer med regional tilhørighet i styret skal ha en slik tilknytning til regionen at styret sikres tillit og legitimitet må hensyntas når man ser hen til vedtektenes krav om at styrene skal ha geografisk bredde. I det nyutnevnte styret til Helgelandssykehuset er det seks eierutnevnte styremedlemmer utenom styreleder. To av de eierutnevnte styremedlemmene, Jonne Kalstad og Roar Olsen, har tilhørighet utenfor Helgeland til henholdsvis Bodø og Trondheim. De øvrige fire av de eierutnevnte styremedlemmene har regional tilhørighet til Helgeland. Av disse fire er tre tilhørende Sør-Helgeland ved henholdsvis Vefsn, Alstahaug og Sømna. Dette betyr at Sør- Helgeland er geografisk overrepresentert i styret. Det ene styremedlemmet fra Nord-Helgeland, Eva Monika Hestvik, har som økonom en utdannelse og yrkeserfaring som gir verdifull kompetanse i styret. Hennes rolle i styret er derfor ikke bare av regional art, den hviler også åpenbart på hennes særskilte kompetanse, slik man ser det for de øvrige styremedlemmene uten regional tilhørighet.
midt i løpet. Den mangelen på kontinuitet som det nye styret representerer er ikke tillitsvekkende for oss som ansatte i foretaket. 3.6 Samlet: Hanssen, Oppegård og Sjåvik er ikke egnet som styremedlemmer i styret i Helgelandssykehuset i konseptfasen Etter Høies beslutning om at det skal være to akuttsykehus på Helgeland har det fra flere hold, særlig fra miljøer sør for Korgfjellet, blitt ytret at vedtaket med to sykehus kun er en midlertidig løsning og at valgene som tas i konseptfasen er avgjørende for hvor det i fremtiden vil være sykehus på Helgeland skal ligge. Til Helgelands Blad uttalte eksempelvis Fredrik Sund, styremedlem i Helse Nord, følgende etter vedtaket om HSYK 2025 i Helse Nord: «Sund er redd for at Helgelandssykehuset kan komme til å gå inn i en periode der de indre rivningene får ekstra næring fra en uferdig modell, og nye utredninger om struktur og funksjonsfordeling som det vil bli nødvending å gjennomføre i den kommende konseptfasen. Samtidig konstaterer han at vedtaket innebærer at det skal bygges et helt nytt sykehus i Sandnessjøen eller Sandnessjøens omegn, og at investeringer på kanskje to-tre milliarder kroner vil gi føringer for vegen videre. – Jeg – og flere andre i styret – mente at ett sykehus vil være mest bærekraftig. Så får vi akseptere at dét ikke var mulig å få til nå. I stedet vil vi få noe vi kan se på som en lang interimfase, der Helgelandssykehuset får mer tid på omstilling til de endringene som vil komme, sier han.» Det er klart at valgene som tas i konseptfasen vil ha avgjørende betydning for hvordan Helgelandssykehuset vil bli i fremtiden. Det fremstår som like klart at miljøer sør på Helgeland ønsker å bruke konseptfasen som Helgelandssykehuset nå skal inn i til å skyve tyngdepunktet i Helgelandssykehuset så langt mot Sandnessjøen som mulig. Brevet fra "de 12" ordførerne til Helse Nord om deres involvering i konseptfasen datert 19. februar 2020 viser etter vår mening dette med all tydelighet. Med dette som faktisk bakgrunn for de valgene som skal gjøres av styret i Helgelandssykehuset i konseptfasen blir de flerfoldige problemene knyttet til utnevningen av Hanssen, Oppegård og Sjåvik som styremedlemmer i styret i Helgelandssykehuset svært tydelige. Oppegård og Sjåvik har arbeidet for ett sykehus og en plassering av sykehuset sør for Korgfjellet. Det er ingen grunn til å tro at Oppegård og Sjåvik vil klare å legge bort mange år med aktivt arbeid for ett sykehus sør for Korgfjellet når de nå skal behandle fordelingen av funksjoner mellom sykehusene i Sandnessjøen og Rana. Det er heller ingen grunn til å tro at Hanssen vil forholde seg nøytral ved fordeling av funksjoner. Også hennes engasjement for Bunadsgeriljaen stammer fra et ønske om å arbeide for nettopp sykehuset i Sandnessjøen. Styret i Helgelandssykehuset går nå inn i konseptfasen av «HSYK 2025». De mest sentrale oppgavene for styret i den kommende perioden knytter seg direkte til temaet som Hanssen, Oppegård og Sjåvik har engasjert seg i: hvordan Helgelandssykehuset skal fungere i fremtiden. Hanssen, Oppegård og Sjåvik er inhabile til å vurdere spørsmål om fordeling av ressurser mellom sykehusene i Rana og i Sandnessjøen, og må derfor være inhabile til å være styremedlemmer i den kommende perioden. I alle tilfelle må det være klart at Hanssen, Oppegård og Sjåvik representerer en region på en slik måte at det er i strid med Helse Nords vedtekter § 8a. Oppegård og Hanssen har ingen faglig bakgrunn som tilsier at de er egnet som styremedlemmer i styret til et helseforetak. Styret mangler i tillegg den påkrevde geografiske bredden blant styremedlemmene. Utnevningen er i strid med forutsetningene til helseforetaksloven som slår fast at styrene skal sikre tillit hos brukerne. Og styret er i strid med praksis for å sikre en balanse mellom kontinuitet og fornyelse i styrene i helseforetakene. Utnevningen av Hanssen, Oppegård og Sjåvik som styremedlemmer i styret til Helgelandssykehuset er mer enn uheldig – den er i strid med helseforetaksloven, den er i strid med Helse Nord og Helgelandssykehusets vedtekter og instrukser og den er i strid med praksis knyttet til kontinuitet og fornyelse i styrene til helseforetak. Utnevningen er en katastrofe for vår tillit til Helse Nord. Styret i Helse Nord har allerede svært liten tillit blant de ansatte ved Helgelandssykehuset avdeling Rana Helse Nords håndtering av flere saker den siste tiden har medført at det er sviktende tillit til styret i Helse Nord blant de ansatte ved Helgelandssykehuset avdeling Rana. Fagmiljøet ved Helgelandssykehuset Mo i Rana opplever Helse Nords rolle og fremferd i tarmkreftkirurgisaken som svært kritikkverdig. Bakgrunnen for saken var at tre kreftpasienter som skulle opereres ved Helgelandssykehuset Sandnessjøen ble i januar 2019 midlertidig flyttet innad i Helgelandssykehuset, i påvente av en faglig gjennomgang av særdeles dårlige kvalitetsindikatorer i Sandnessjøen. Tiltaket var begrunnet i pasientsikkerhet.