Helgelandssykehuset avdeling Sandnessjøen. Foto: Helgelandssykehuset

"Vesentlig faktainnhold, spesielt tallene for tekniske tiltak, er Helgelandssykehusets egne"

Skrevet av Morten Hofstad, Redaktør, Helgelands Blad
03.04.2019 11:49

Redaktør i Helgelands Blad, Morten Hofstad, kommenterer kritikken fra Helgelandssykehuset, fremsatt i et debattinnlegg tidligere i dag:

-----------

Tema for reportasjen er hvorvidt styret i Helgelandssykehuset onsdag i forrige uke fikk seg forelagt en beskrivelse av teknisk nå-situasjon.

Allmennteknisk teamleder Gunnar Sjøset sier i reportasjen: «Styret blir presentert for misvisende opplysninger om Sandnessjøen».

Sjøsets utsagn har støtte i rapportene fra Multiconsult (fra august 2017), og Deloitte (mars 2019). Rapportene inneholder åpenbart ikke oppdatert beskrivelse av den tekniske status ved sykehuset i Sandnessjøen – slik den er nå.

Dette ble forøvrig bekreftet av Deolitte-konsulent Jan Erik Tveiten, som på spørsmål fra styret bekreftet at beregningene lagt til grunn, bygger på tilstanden før den omfattende oppgraderingen av operasjonsstuer og nødstrøm-modul i Sandnessjøen startet.

Reportasjen inneholder en faktisk feil; i en bildetekst står det at bildet ble tatt i august 2017, mens bildet faktisk ble tatt 21. april samme år. Det skal vi selvsagt presisere. Øvrig vesentlig faktainnhold, spesielt tallene for tekniske tiltak, er Helgelandssykehusets egne.

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.