Når vi snakker om trafikksikkerhet, skal vi snakke mest om det vi ikke lykkes med. Det er tall bak det ene tallet på drepte. Det er de mange skadde, deres familie og venner.
Trenden nedover
Vi forsetter trenden nedover. Ser vi tilbake til tusenårsskiftet omkom 341 i trafikken. For et tiår siden var det om lag 200. I 1970 var dødstallene seks ganger så høye som i dag. Siden den gang har det blitt mange flere biler, og mer enn tre ganger så mange kjørte kilometer. 87 drepte er ingen hvilepute, det er fortsatt en katastrofe i sakte film. Men tallet 87 er et bevis på at visjon om null drepte og hard skadde er mulig å strekke seg etter.Status 2021
Bak 2021-tallene ser vi:- Færre fatale møteulykker og utforkjøringsulykker.
- Omkomne fotgjengere ble halvert fra 14 til sju. Det er den største nedgangen for en enkelt gruppe i 2021.
- Antall drepte syklister ble redusert fra fem til tre.
- 15 MC-førere omkom. Det er fire færre enn året før, men betyr at én av seks trafikkdrepte er en motorsyklist. MC-føreren har en svært høy ulykkesrisiko.
- I fjor omkom færre i aldersgruppen 45 – 54 og eldre over 75 år.
Bytrafikken må bli sikrere
Vi vil at flere skal ta seg fram i byer og tettsteder som fotgjengere og syklister. 22 prosent av reisene skjer ved at vi går på våre egne bein. Dette må vi verne om. Det er viktig for bymiljøet og helsa vår.
(Saken fortsetter under bildet)
