Foto: Roger Marthinsen

– Vi trenger en el-revolusjon på tungtransport og hurtigbåter

Skrevet av Roger Marthinsen
14.05.2019 11:21

I revidert nasjonalbudsjett setter regjeringen av midler til fylkeskommunene for å gjøre hurtigbåter utslippsfrie.

Det er mange anbud som skal ut de nærmeste årene, og i revidert nasjonalbudsjett setter regjeringen av midler til fylkeskommunene for å gjøre hurtigbåter utslippsfrie.

– Fergene langs kysten er gradvis i ferd med å bli utslippsfrie, fra diesel til batteridrift. - Nå tiden er kommet for å gjøre det samme med hurtigbåtene, dem har vi som kjent mange av i Nordland, sier Arne Ivar Mikalsen, fylkestingsrepresentant for Venstre.

– Norge har mange elbiler, etterhvert også elektriske ferger. Nå trenger vi en el-revolusjon på tungtransport og hurtigbåter, sier venstrerepresentanten fra Vesterålen.

I løpet av tre år vil om lag 80 norske ferjer ha batteri om bord. Og i går, mandag 13. mai, slapp Hurtigruten nyheten om at de har bestilt to elektriske katamaraner for transport av turister på Svalbard og i Lofoten. Disse skal være i drift fra 2020.

– Nå skjer ting fort. Vi vil at det fortsetter slik, derfor denne ekstra bevilgningen. I årene fremover er det mange anbud på hurtigbåtruter som skal ut, også i Nordland. Vi foreslår nå å opprette en midlertidig øremerket satsing som skal støtte omleggingen enten til batteridrift eller hydrogen, sier Mikalsen, som påpeker det er helt nødvendig å redusere transportutslippene med 50 prosent før 2030.

Debatt
Rana No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.